Friday, August 2, 2013

Cerpen: Cintaku Berputik di Padang Kaherah

ini edisi selepas penyemakan untuk first time, first publish di penulisan2u.my atau terus ke http://www.penulisan2u.my/2013/07/cerpen-cintaku-berputik-di-padang-kaherah

moga terhibur... terima kasih atas sokongan 6, 766 bacaan di penulisan2u.my sehingga  hari ini

Cintaku berputik di padang Kaherah
Oleh: Nabihah Taquddin

Kaca-kaca yang memantulkan cahaya matahari telah menyinari mataku yang tertutup rapat. Cahayanya amat menyilaukan. Sukar untukku membuka mata. Dalam rasa lemah dan lesu, aku membenarkan sinar itu memasuki mataku perlahan-lahan. Aku menutup kembali mataku. Sinarnya amat tajam menusuk bola mataku. Badanku yang terlentang di atas tanah tidak mampu untuk cergas semula. Namun, badanku seakan-akan terangkat ketika angin menghembus lembut badanku yang tidak bermaya. Ya, aku benar-benar terangkat, suara hatiku berbisik.
                Apabila aku tersedar, aku sudah berada di bawah putaran kipas siling sebuah rumah. Aku cuba bangun daripada terus terbaring di atas katil yang begitu empuk. Aku memandang ke kanan dan ke kiri. Sunyi sekali, tiada sesiapa yang bersuara. Hanya bunyi kipas yang berpusing-pusing.
                                “ Ini bukan rumah aku! Adakah aku sedang bermimpi” aku berbicara sendiri.
Aku mencubit-cubit pipiku kalau-kalau aku sedang bermimpi. Aduh! Sakit. Aku dalam realiti bukannya bermimpi. Fikiranku masih mamai. Aku cuba untuk mengingati sesuatu. Aku menutup mata dan menarik nafas sedalam yang mungkin. Perlahan-lahan aku menghembus nafas. Beberapa kali aku mengulangi cara pernafasan sebegitu sehingga aku mengingati suatu kejadian sebelum aku tidak sedarkan diri. Aku telah pengsan!
Ketika itu, aku sedang melangkahkan kaki untuk ke kedai runcit membeli barang-barang rumah yang sudah kehabisan stok. Kawan serumahku tiada di rumah waktu itu. Jadi aku memberanikan diri untuk keluar bersendirian mengharungi angin ribut padang pasir. Semenjak berada di Kaherah, aku menjadi biasa untuk menguruskan diri sendiri. Cuaca yang amat panas menyerap kelembapan badanku. Badanku menjadi terhidrasi. Dalam kehausan air, penglihatanku tiba-tiba menjadi samar-samar. Aku menjadi pitam lalu rebah ke bumi. Setelah itu, aku tidak menyedarkan diri sehinggalah aku telah diangkat oleh seseorang yang sungguh baik hati. Siapakah orang itu, bisik hatiku.
Aku membuka mata semula. Dalam keadaan cemas, aku memandang tubuhku yang berbaju jubah biru tua.
“Alhamdulillah ! Tiada siapa memegang badanku” aku melepaskan rasa syukur.
Jubahku masih terlekat di badanku. Maknanya orang yang membawaku ke sini tidak menyentuh badanku. Aku menuruni katil memijak lantai marmar yang berwarna-warni. Aku melangkahkan kaki perlahan-lahan khuatir ada orang mendengar kakiku manapak lantai. Aku memerhati dengan teliti isi rumah yang aku berada sekarang ini. Aku berada di tingkat dua sebuah rumah yang indah bak permata. Dinding-dindingnya dipenuhi dengan bingkaian-bingkaian gambar sebuah keluarga.
Lampu-lampunya yang begitu mengerlip menerangi ruang besar  rumah. Di sebelah kananku terdapat sebuah bilik. Pintunya tertutup rapi. Jantungku mula berdebar-debar ingin mengetahui isi bilik disebalik pintu warna keemasan itu. Aku mencapai tombol pintu, perlahan-lahan aku memulas tombol pintu ke kiri.
“Krikk…” bunyi pintu dibuka.
Dengan sedikit ruang pintu terbuka, aku melihat keadaan sekeliling bilik. Ada sebuah katil beralaskan cadar biru dan ada sebuah lembaga. Apa! Lembaga? ,hatiku mulai takut. Mataku terkebil-kebil untuk mendapatkan kepastian. Seorang lelaki berbaju kemeja  sedang nyenyak dibuai mimpi. Cepat-cepat aku menutup pintu keemasan itu. Aku menjadi tidak tentu arah. Aku masuk kembali ke dalam bilik yang mula-mula aku berada dan mengunci pintu.
Mata aku melilau-lilau ke seluruh ruang kamar. Kemas sekali, tiada apa yang berterabur. Aku terlihat sebuah jendela. Aku mendekati jendela yang berlangsir merah hati. Jendela itu aku buka dan menjengah kepalaku keluar. Keadaan di luar begitu sibuk dengan kesesakan lalu lintas. Sungguh berbeza dengan keadaan di sekitar rumah sewaku. Matahari sudah mulai terbenam ke ufuk barat. Waktu hampir senja. Aku pula masih di sini, entah di mana. Tanganku mulai bergetar. Aku terduduk dalam seretan badanku di dinding. Aku menutup mulutku dengan tanganku, mataku bertakung dengan air mata. Aku ketakutan.
                Tiba-tiba ada seseorang memusing-musingkan tombol pintu. Nasib baik aku telah menguncinya terlebih dulu. Pintu tidak dapat dibuka. Ketukan yang begitu kuat telah dilepaskan ke pintu itu. Jantungku bagaikan tidak dapat dikawal. Denyutan nadi begitui pantas sepantas kereta Formula 1 yang sedang memecut di Sepang. Ketukan pintu semakin laju.
                Seketika, ketukan pintu tidak kedengaran. Cepat-cepat aku mencari jalan keluar daripada terperangkap di dalam bilik. Nak terjun dari tingkap tetapi gayat. Jalan lain dicari.
                                “Ha! Ada almari besarlah !” aku bersuara perlahan. Aku pun membuka pintu almari.
                                “Wow, banyaknya baju feminin. Boleh tukar seluar panjang ni. Kan nak lari nanti” bisik hatiku.
Seluar yang ada dicuba satu per satu. Saiz seluar berukuran 28 diambil.
                                “Muatlah, sesuai sangat” kataku usai memakai seluar itu.
Cepat-cepat aku menyorok di dalam almari. Segugus kunci yang sedang bergerak-gerak kedengaran dari celah-celah almari. Pintu itu akhirnya terbuka. Terkumat-kamit mulutku berzikir. Takut-takut ajalku telah sampai. Hentakan kaki seseorang yang begitu gagah kedengaran. Pintu bilik air dihempas kuat. Tingkap juga kedengaran dibuka. Kakinya menghampiri satu-satunya almari yang ada. Almari yang menjadi kubu pertahananku saat ini.
                                “Ahh!” aku menjerit sekuat hati apabila pintu almari dibuka.
                Seorang lelaki tinggi berkemeja hitam, berambut hitam kopi dan berwajah manis serta menawan berada di hadapanku. Tampannya… , suara hatiku berbisik. Aku tersenyum. Belum sempat dia membalas senyumanku, aku menendang kakinya yang teguh lagi tegak. Terduduk dia dibuatnya. Aku melompat keluar dari almari. Langkahku tidak tentu arah. Lelaki itu cepat bangun dan mengejarku dari belakang. Berlakulah siri kejar-mengejar antara aku dan lelaki berkemeja hitam itu. Aku ke arah dapur,aku ke arah ruang tamu. Sempat juga aku berorientasi dalam rumah banglo ini. Baju jubahku diangkat ke atas sehingga ke paras lutut. Nasib baik aku sudah memakai seluar panjang. Paling tidak auratku masih terjaga. Semasa aku berlari sekuat hati, jubahku yang diangkat telah menjadi panjang sehingga mencapai jari-jari kakiku. Kakiku tidak dapat melangkah jauh lalu tersadung dalam jubahku. Aku rebah ke lantai. Sedaya-upaya aku bangkit semula. Tetapi apakan daya, lelaki itu telah memegang lengan jubahku.
                                “Eh! Nak lari mana ha?” lelaki itu mengherdikku.
                Aku membisu. Matanya memanah tepat ke dalam bola mataku. Mata kami seakan-akan berbicara. Dia seperti memerhatiku dengan mata hatinya. Aku mengalihkan pandangan.
                                “Kenapa? Takut ke?” suara garaunya menyapa telingaku.
                                “Let me go!” aku mula bersuara.
                                “Ingatkan bisu, boleh cakap rupanya”
                                “Ana memang cukup sifat, tak bisu pun” aku berteriak.
                                “Eh relaxlah. Aku tahu kau orang Melayu, aku pun orang Melayu. Aku nak tolong kaulah ni!”
                                “Betul ni? Tolong ana keluar dari rumah ni!”
                                “Apasal nak keluar?”
“Eh sedar sikit, ana bukan mahram anta jadi ana kena keluar segera”
Aku segera membuka pintu kayu yang dihiasi dengan kaca-kaca berbentuk geometri  di hadapanku. Apabila aku membukanya, keadaan begitu gelap sekali. Gelaplah pula, aku berbicara sendiri.
                                “Kenapa berhenti ni? Tak berani la tu”
                                “Eh mana ada, nak pergilah ni” aku membalas sindirannya.
                Aku menyarungkan kaki ke dalam sandal biru kepunyaanku. Aku sehelai sepinggang datang ke sini dan aku pun pulang seperti permulaannya.  Belum sempat aku menapak kaki keluar dari halaman rumahnya, dia menahan langkahku dengan berada di hadapanku.
                                “Tunggu kejap! Betul ke ni? Gelap tahu tak, nanti kena culik macam mana?”
                                “Tahulah ana jaga diri” aku pun meneruskan perjalananku.
                Walaupun malam sudah pekat, aku masih memberanikan diri. Namun, tiba-tiba perutku berkeroncong dengan rancak sekali. Aku terlalu lapar. Semenjak tadi, aku belum makan. Aku berfikir sejenak, sama ada meneruskan perjalanan ataupun berteduh di rumah si kemeja hitam tadi. Aku pun satu bukannya nak telefon Zila dulu sebelum pergi, tengok siapa yang susah sekarang ni, kata hatiku. Zila merupakan kawan serumahku. Aku pun menoleh ke belakang menuju ke rumah banglo mewah itu. Apabila sampai di hadapan rumah banglo, aku menekan loceng. Seorang perempuan telah menyahut bunyi loceng itu.
                                “Assalamualaikum, maasmuka?” bunyi dari sistem loceng itu.
                                “Waalaikumussalam, ismi Sabrina” aku terketar-ketar menjawab.
                                “Afwan, ana jaa-‘i” aku menyambung ayatku yang terhenti seketika.
                                “Sekejap…sekejap” suara seorang lelaki yang bersuara agak jauh daripada alat penghantar suara sistem loceng.
                                “Sabrina orang melayu? Tak apa, anta boleh masuk” sambungnya.
                Pintu pagar terbuka sedikit. Aku pun melangkahkan kaki kananku dahulu memasuki halaman rumah banglo itu. Di tempat parkir kereta terdapat beberapa buah kereta mewah seperti Porche, Polo dan hanya satu menjadi kebiasaan bagiku di Malaysia, Honda CR-Z. Di pintu masuk rumah, di hadapannya tersergam indah sebuah kolam ikan yang amat jernih airnya serta rumpai-rumpainya yang menghijau. Sejuk mataku dibuatnya. Pintu dibuka oleh seorang makcik yang agak berusia sedikit sekitar 50-an.
                                “Assalamualaikum, ana Sabrina” aku memperkenalkan diri sekali lagi.
                                “Waalaikumussalam, Mak Cik Ros” kata makcik itu sambil menghulurkan tangannya tanda perkenalan.
                                “Silakan masuk… duduk di sofa dahulu ya” kata makcik itu.
                                “Terima kasih Mak Cik Ros” aku membalasnya.
                Setalam makanan dibawa oleh seorang lelaki ke ruang tamu. Aku memerhatikannya dari jauh. Bukan melihat makanan yang begitu mengasyikkan tetapi melihat susuk tubuh sasa itu. Aku sudah malu. Si kemeja hitam tadi yang membawa makanan itu ke meja makan hadapan. Setelah dia meletakkan makanan itu di atas meja, dia memandangku. Dia mendekatiku. Aku sudah menutup muka kerana terlalu malu. Dia mengambil posisi duduk betul-betul di sofa hadapanku.
                                “Janganlah malu-malu. Tadi tu emak aku”
                                “Maaflah menyusahkan anta tapi perut ana ni dah berbunyi dram dalam perjalanan tadi”
                                “Apa…Haha…” dia mentertawakan aku.
                                “Betul lah ni…tengok… dengar tak, dia dah berbunyi lagi”
                                “Dah…dah, jom kita makan bersama-sama, lagipun kami belum makan lagi” kata Mak Cik Ros setelah mencuri dengar perbualan antara aku dan si kemeja hitam.
Aku dan dia menuju ke meja makan.
                                “Fairuz, tolong ambilkan periuk nasi di dapur” kata Mak Cik Ros kepada anaknya.
                                “Sabrina tinggal di mana? Macam mana boleh sesat ke taman ni?” soal Mak Cik Ros kepadaku.
                                “Sebenarnya…”
                                “Sabrina ni sebenarnya kawan Fairuz mak” belum sempat aku menjawab pertanyaan Mak Cik Ros, Fairuz si kemeja hitam sudah menyampuk.
Sedap mulut dia je kata aku ni kawan dia, getus hatiku.
                                “Dialah yang Fairuz nak tunjukkan dekat mak, nilah pilihan Fairuz”
Apa? Aku tersedak. Cepat-cepat aku mengambil air untuk diminum. Aku memandang wajah Fairuz yang sudah tersenyum-senyum. Gila apa? Dah lah baru hari ni aku tahu nama dia dan dia pun entah-entah macam aku juga, kata hatiku dengan geram. Aku hanya mengukir senyuman pada Mak Cik Ros. Fairuz? Tak ada maknanya aku nak senyum dekat dia.
Aku membantu Mak Cik Ros membasuh pinggan di dapur sementara Mak Cik Ros menjerang air. Meja makan semuanya telah dibersihkan. Lauk-pauk tadi semuanya licin dimakan kami berempat bersama-sama ayah Fairuz, Pak Cik Marzuki.
                                “Mak Cik Ros tahu kamu ni anak yang baik. Jarang sekali Fairuz meluahkan perasaannya kepada makcik”
                                “In shaa Allah makcik. Makcik kalau ana tanya sesuatu, makcik jangan marah ya”
                                “Apa dia?”
                                “Anak makcik ada berapa orang?”
                                “Anak makcik Fairuz seorang saja. Takkan kamu tak tahu?”
                                “Sebenarnya…makcik, ana belum pernah bertemu dengan dia”
                                “Apa! Patutlah kamu tersedak tadi” kata Mak Cik Ros seakan-akan terkejut.
                                “Makcik tahu kamu suka dekat dia kan? Tengok muka kamu dah merah tu”
Memang mukaku menjadi merah padam. Aku juga telah jatuh hati pada Fairuz saat pertama kali mata bertentang mata sehingga terbit ke hati. Matanya yang menawan telah menarik hatiku untuk mendekatinya.
                                “Tak ada apalah makcik, ada-ada je makcik ni”
                                “Tapi kamu setuju tak? Kalau makcik jodohkan kamu dengan dia. Makcik tak paksa, soal hati ni memang rumit sikit”
                                “Ana fikir dulu makcik. Makcik kalau ana tumpang bermalam di sini boleh? Rumah ana jauh”
                                “Eh tak apa. Boleh. Lagipun ada satu bilik kosong di rumah ni. Kamu rehatlah dulu”
                                “Terima kasih makcik” aku mengakhiri bicara.
Mak Cik Ros menunjukkan bilik kosong itu kepadaku. Biliknya begitu cantik, mungkin bilik untuk tetamu. Pendingin hawa dan televisyen turut tersedia.
                                “Ni tuala dan baju untuk kamu salin. Berus gigi dan alatan kebersihan yang lain ada dalam bilik air. Kalau ada apa-apa panggil je makcik guna telefon tu” kata Mak Cik Ros sambil tangannya menunjukkan telefon yang ada di atas meja berhias.
Aku menutup pintu bilik perlahan-lahan. Sewaktu aku mencapai tuala di atas katil untuk membersihkan diri, tiba-tiba telefon berbunyi.
                                “Kring…kring…”
Cepat-cepat aku mengangkat gagang telefon biru tua. Namun tiada siapa yang menjawab salamku. Hanya membisukan diri. Aku meletakkan kembali gagang telefon di tempat asalnya. Aku memasang pendingin hawa dan segera melangkahkan kaki ke dalam kamar air. Aku membasuh badanku yang berdaki dan seterusnya bersuci dan mengambil air wuduk. Usai mandi dan menyalin pakaian, aku menghamparkan sejadah ke arah kiblat yang telah diberitahu Mak Cik Ros arahnya. Aku menyarungkan telekung ke badanku, merapatkan kaki, tangan di sisi dan mengucapkan istighfar sebanyak tiga kali.
                                “Allahu Akbar”
                                “Assalamualaikum Warahmatullah” aku menolehkan muka ke arah kanan sebagai pengakhir rukun solat.
Mukaku disapu dengan telapak tangan kanan. Telefon tadi berdering semula. Aku mencapainya setelah membuka kain telekung. Kali ini, suara seorang lelaki kedengaran.
                                “Assalamualaikum Sabrina” katanya dengan riang.          
                                “Waalaikumussalam, ni Fairuz ke?” hatiku berdebar-debar  mendengar suaranya.
                                “Ya aku ni” dia menjawab pertanyaanku.
                                “Kenapa call ni? Tak baik kacau anak dara malam-malam”
                                “Better call daripada bertemu depan-depan, tolong bagi peluang untuk aku jelaskan segala-galanya” katanya dengan nada agak tenang.
                                “Jelaskan apa lagi. Pasal tadi?”
                                “Yalah, pasal apa lagi. Aku nak minta maaflah pasal petang tadi. Sebab kejar-kejar kau, ketuk pintu kuat-kuat. Aku buat tadi bukan nak takutkan kau. Tapi nak bagi tahu kau sesuatu… aku nak kau tahu, aku tak sentuh kau pun, cuma mendukung kau memasuki kereta dan datang ke sini. Emak aku dan maid yang angkat kau masuk ke dalam bilik” Fairuz menyambung bicaranya setelah menghela nafas yang panjang.
Aku teliti mendengar penjelasannya.
                                “Maksudnya Mak Cik Ros dah tahu lah ni”
                                “Yes, dia dah tahu tapi dia tak tahu aku yang kutip kau dekat padang pasir tu”
                                “Jangan buat lawaklah Fairuz, takkan ana tidur dekat padang pasir pula”
                                “Betul lah takkan aku nak tipu kau pula, pasal tadi pun aku tak tipu”
                                “Pasal apa?”
                                “Apalah kau ni, pasal pilihan hati aku, aku betul-betul memaksudkannya di meja makan tadi”
Air mata aku sudah mula berkaca-kaca. Aku akan dijadikannya sebagai teman hidupnya.
                                “Sabrina? Kau dengar tak?”
Aku menutup talian. Tak tahu apa yang hendak aku katakan kepadanya. Hati aku memang telah terpaut padanya, namun aku masih dalam dilema.  Aku mengambil air wuduk untuk melakukan solat istikharah meminta petunjuk dari Rabbi, sama ada Fairuz jodoh yang terbaik untukku. Setelah selesai bermunajat kepada ar-Rahman, aku bertawakal kepada-Nya mengenai pilihanku. Hatiku menjadi tenang. Segala-galanya aku serah kepada sang Pencipta.
Aku menelefon  Mak Cik Ros untuk menyelesaikan masalah lain yang aku hadapi. Aku berada di mana? , bisik hatiku. Aku menekan punat-punat nombor telefon bilik Mak Cik Ros yang tertera di sekeping memo berwarna hijau daun. Aku bertanya kepadanya alamat rumahnya. Alamatnya aku salin untuk dijadikan rujukan jika berlaku apa-apa. Aku menelefon Zila pula. Namun, tiada sesiapa yang mengangkat panggilan telefon. Aku mendail nombornya berkali-kali. Tetap juga tidak diangkat. Aku melabuhkan diriku di atas katil yang begitu gebu. Badanku dilepaskan perlahan-lahan. Keadaan bilik bersuhu rendah dek angin daripada pendingin hawa. Aku tertidur dengan selimut tebal menyelimuti badanku.
Kedengaran azan berkumandang memasuki celah-celah tingkap. Azan subuh telah mengejutkan aku daripada terus terlena. Pendingin hawa yang terpasang sejak semalam aku tutup. Aku terus memasuki bilik air untuk bersuci. Tepat pukul lima pagi, ketukan pintu kedengaran. Mak Cik Ros telah memanggilku untuk solat subuh berjemaah bersama keluarganya. Waktu subuh di Kaherah memang lebih awal daripada di Malaysia. Setelah menyarungkan telekung ke badanku, aku pun keluar dari bilik. Sebagai seorang lelaki yang juga kepala keluarga, Pak Cik Marzuki telah mengimamkan kami untuk solat subuh.
Selesai solat subuh berjemaah, aku mencium tangan kanan Mak Cik Ros. Aku menjadi terharu sehingga air mataku membasahi pipi halusku. Mak Cik Ros yang menyedarinya memujukku.
                “Kenapa Sabrina menangis ni?”
                “Tak ada apa makcik, ana teringat ibu dan ayah di kampung” aku menjawab dengan nada yang perlahan menahan sebak di dada.
Fairuz yang memandangku seakan-akan ingin mengelap air mataku bak mata air ini. Maaflah Fairuz, aku belum lagi menjadi milikmu, kata hatiku saat aku memandang wajahnya. Pak Cik Marzuki dan Mak Cik Ros membuat perbincangan di ruang tamu. Aku dan Fairuz turut dipanggilnya untuk berbincang.
                “Fairuz, Sabrina, mari sini”
                                “ Ya, baiklah” serentak aku dan Fairuz menyahut.
Ish, Fairuz ni, saja je jawab ayat yang sama dengan aku, serentak pula tu, desis hatiku ketika melangkahkan kaki menuju meja yang menjadi tempat perbincangan Mak Cik Ros dan Pak Cik Marzuki. Aku duduk bersebelahan Mak Cik Ros dan Fairuz sebelah Pak Cik Marzuki. Semua mulut bagaikan terkunci. Pak Cik Marzuki bersuara semula selepas menarik nafas yang panjang.
                                “Biarlah kami terus terang kepada Sabrina mengenai hal ini”
                                “Ada apa Pak Cik Marzuki?” aku tertanya-tanya.
                                “Macam ni Sabrina, Sabrina setuju ke kalau kami jodohkan kamu dengan Fairuz?” kata Pak Cik Fairuz sambil memandangku dan Fairuz bergilir-gilir.
Aku memandang wajah Fairuz. Dari riak wajahnya jelas dia tidak bermain-main dengan jodoh. Aku memandang muka Mak Cik Ros, wajahnya menunjukkan dia mengharapkan aku menjadi menantunya. Aku hanya mampu mengetap bibir. Aku malu namun dalam hati, sudah berbunga-bunga. Aku seakan-akan tidak percaya. Aku diam sejenak. Aku memikirkan keluargaku yang jauh di Malaysia. Wajah mereka yang menginginkanku berjaya di dunia dan di akhirat ketika mereka menghantarku di lapangan terbang KLIA. Pak Cik Marzuki seakan-akan tahu apa yang berlegar di fikiranku. Dia memberikanku masa beberapa minit untuk berfikir. Semuanya demi masa depan aku.
                                “Ayah, emak, boleh bagi Fairuz masa untuk bercakap dengan Sabrina” kata Fairuz apabila keadaan menjadi genting.
Pak Cik Marzuki dan Mak Cik Ros membenarkan anaknya untuk berbicara denganku. Mereka pun meninggalkan aku dan Fairuz di ruang tamu. Fairuz mengajakku keluar. Dia menarik lenganku dan meminpinku ke taman bunga di sebelah kiri halaman rumah banglo dua tingkat. Aku hanya mengikut. Tak mampu untuk aku membatukan diri di sofa, tenaganya lebih kuat daripada seorang perempuan sepertiku. Sampai sahaja di taman bunga, dia bersuara.
                                “Sabrina, mungkin ini kali pertama kau berjumpa dengan aku, tapi Ina, aku sudah mengenalimu”
                                “Fairuz, tak payah lah jiwang sangat”
                                “Eh, aku cakap betul-betul la, kau ingat aku main-main ya”
                                “Tak adalah, ana tahu anta serius kali ini, ana pun terpikat dengan anta
                                “Betul ni! Alhamdulillah” suara Fairuz berubah menjadi ceria.
                                “Jadi, apa yang menyebabkan lidah Ina menjadi kelu bila berdepan dengan mak dan ayah Fairuz”
                                “Sebenarnya Fairuz, selain pengetahuan agama dan ketampanan wajah anta, ana juga melihat harta yang akan anta guna untuk meneruskan kehidupan selepas ni.  Ana tak lihat harta keluargamu, yang ana lihat hidup ana selepas ni. Ana lihat anta asyik terperuk dalam rumah. Anta tak kerja ke?”
                                “Oh begitu rupanya. Sabrina takut yang Fairuz ni seorang pemalas?  Eh..eh” katanya sambil mengalihkan bahuku ke hadapannya supaya aku memandang tepat ke wajahnya.
                                “Ina tak tanya lagi, macam mana Fairuz nak ceritakan, Fairuz dah kerjalah dekat syarikat swasta sekitar  Maadi. Sekejap lagi Fairuz dah kena pergi kerja. Nampak kereta tu, tu kereta Fairuz” kata Fairuz sambil jari telunjuknya dihalakan ke arah kereta Honda CR-Z.
                                “Betul ni. Alhamdulillah, maksudnya bakal suami ana ni dah berkemampuanlah nak mendirikan rumah tangga”
                                “Of course!” katanya dengan yakin.
                                “Umur anta berapa sekarang ni?”
                                “Agak-agak 50 tahun, macam mana?”
                                “Apa Fairuz ni, main-main pula!” kataku dengan nada merajuk.
                                “Yalah, maaf-maaf, umur Fairuz baru 27 tahun, muda lagi kan” kata Fairuz dengan riak muka berlagak.
                                “Ana lagi muda, baru 24 tahun tapi masih belajar lah, tak ada kerja lagi”
Sedang aku dan Fairuz rancak bersembang, Mak Cik Ros memanggil kami untuk masuk ke dalam rumah. Perbincangan menjadi serius kembali di meja bujur yang berada di tengah-tengah ruang tamu. Pak Cik Marzuki seperti tidak sabar mendengar jawapan daripadaku.
                                “Makcik dan pakcik, ana dah ada jawapan yang jelas sekarang ni, bismillahirahmanirahin, ana bersetuju tapi… ana belum bertanyakan hal ini kepada ibu dan ayah ana di kampung”
                                “Nah guna telefon ni, telefon mak dan ayah kamu” kata Mak Cik Ros sambil menghulurkan telefon bimbitnya kepadaku.
                Aku mendail nombor telefon rumahku di kampung. Beberapa kali aku mendail, barulah diangkat oleh ibu.
                                “Assalamualaikum ibu. Ni Ina. Ibu dan ayah sihat?”
                                “Alhamdulillah ibu dan ayah sihat di sini. Bila nak balik kampung? Ibu dan ayah rindu dekat Ina”
                                “Ina pun rindu dekat ibu dan ayah. Ibu, ayah ada di sebelah? Ina ada perkara nak bagi tahu”
                                “Ada-ada, ayah dekat sini Ina!” sahut ayah apabila aku betanya mengenainya.
                                “Ina dah bertemu dengan jodoh Ina. Namanya Fairuz”
                                “Ya Allah Ina. Alhamdulillah, ibu dan ayah pun gembira mendengarnya, bila dia nak meminang kamu?”
                                “In shaa Allah, jika tiada aral melintang, tak lama lagi keluarganya akan datang ke rumah kita. Baiklah ibu, ayah. Ina letak telefon dulu ya. Jaga kesihatan ya. Assalamualaikum..”
                                “Waalaikumussalam” talian ditutup dengan hati yang senang.
Mak Cik Ros dan Pak Cik Marzuki tersenyum sesama sendiri. Mereka tahu tidak lama lagi satu-satunya anak mereka akan membina sebuah masjid.
Waktu berjalan tanpa jemu dan kini aku telah pun mempunyai dua orang anak hasil perkahwinanku dengan Fairuz. Bila aku terkenangkan kembali memori pertemuan aku dengan suamiku, begitu besar keagungan Illahi. Dia telah mengatur segala-galanya. Walaupun aku tidak pernah mengenalinya secara mendalam sebelum aku menjadi kekasih halalnya, aku bahagia bersamanya. Fairuz seorang lelaki yang setia dan mengimbangi antara hal keduniaan dan akhirawi dalam hidupnya bersamaku. Syukur dipanjatkan kepada ar-Rahim.
                                “Wah, so sweet la ummi ni, macam tu rupanya perkenalan ummi dengan abi” kata Syazratul Muna yang telah berusia 14 tahun bersamaan tahun ke-15 hidupku bersama Fairuz.
Kata-katanya membuatku bahagia sekali sementara menanti kelahiran anakku yang ketiga. Kasih aku dan dia telah bersemi di tanah Kaherah.

Glosari
Ana = saya
Anta = awak
maasmuka? = Apa namamu?                    
ismi = nama saya

Afwan, ana jaa-‘i  = maaf, saya lapar

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me