Monday, June 6, 2016

Novel Sungguh, Tulus Menyayangimu 30






















Novel: Sungguh, Tulus Menyayangimu
oleh: Nabihah Taquddin


Bab 30


“Tadi tu siapa? Main mesra abang dengan dia?” marah Nura Afyna sambil mencampak beg tangannya ke sofa berdekatan katil. Ahmad Ilman segera menutup pintu bilik hotel sebelum ada orang terdengar perbalahan mereka.
            “Dia bukan siapa-siapa sayang” jawab Ahmad Ilman dengan nada yang sederhana sambil tangannya memegang lengan isterinya.
            “Tipulah abang tak ada hubungan dengan dia” Nura Afyna menepis tangan suaminya. Ahmad Ilman terdiam.
            “Kenapa abang diam, cakaplah abang ada hubungan dengan dia” bentak Nura Afyna sehingga matanya tidak menganjak sedikit pun daripada terus memandang suaminya.
            “Sayang..abang..” Ahmad Ilman tertunduk.
            “Semenjak malam pertama kita hinggalah hari ni, macam-macam berlaku, abang rahsiakan apa dari sayang” tanpa menunggu jawapan daripada suaminya dia terus meluahkan apa yang terbuku di hatinya.
            “Sayang, bagi abang peluang jelaskan semua ni” rayu Ahmad Ilman sambil mengejar isterinya yang berjalan menuju ke dalam bilik air.
            “Bila Syamira kata ada perempuan keluar dari rumah hari tu, sayang tak percaya, tapi sekarang sayang percaya abang memang curang belakang sayang, dahlah.. hantar sayang balik U” Nura Afyna menangis teresak-esak. Dia tidak mampu menahan sakit di hatinya. Perbuatan suaminya benar-benar merobek sedikit kepercayaannya terhadap suaminya.
            “Ba..ik, kalau.. itu yang sayang… nak” Ahmad Ilman akur dengan keputusan isterinya. Isterinya terlalu sedih. Dia berharap isterinya dapat memaafkan dia.
            Nura Afyna mengemas bajunya sendiri tanpa mempedulikan suaminya yang turut mengemas baju untuk dibawa pulang. Percutian di Cameron Highland yang sepatutnya meninggalkan memori terindah musnah setelah kehadiran Sarah di kedai cenderamata. Bukan ini yang aku mahukan, aku mahukan kebahagiaan tapi kenapa abang memusnahkan kenangan indah ini semata-mata perempuan seksi itu, desis hati Nura Afyna.
            Ahmad Ilman berasa begitu bersalah terhadap isterinya kerana merahsiakan semua ini semenjak awal perkahwinannya dengan Nura Afyna. Maafkan abang sayang, abang gagal mempertahankan rumah tangga ini, mungkin ini yang terbaik untuk sayang, kesalnya di hati. Kalau diikutkan mahu sahaja dia memegang erat tangan isterinya untuk menyatakan betapa dalamnya rasa cintanya terhadap isterinya.
            Perjalanan pulang dari Tanah Tinggi Cameron ke UPM mengambil masa tiga jam. Di dalam kereta mereka hanya membisukan diri. Ahmad Ilman cuba memujuk isterinya yang tidak henti-henti mengalirkan air mata di tempat duduk sebelah pemandu. Sesekali tangan Ahmad Ilman mencapai tangan isterinya, namun ditepis isterinya. 

***********************************************
            “Kenapa ni, kau ada masalah?”
            “Kalau aku bagitahu kau, kau jangan beritahu sape-sape ya, kau ingat lelaki yang bawa aku ke klinik haritu, dia suami aku”
            “Apa? Biar betul kau ni, janganlah main-main pula” mata Athirah membulat dan mulutnya ternganga kebingungan sambil menepuk bahu Nura Afyna.
            “Muka aku ni main-main ke? Aku tengah sedih ni, dia curang belakang aku”
“Oh, patutlah mesra aku tengok kau dengan dia, betul ke dia curang, macam mana kau tahu”
            “Masa aku balik hari tu, ada seorang perempuan, seksi pula tu, dia peluk suami aku dari belakang, suami aku siap cium tangan dia, macam mana aku tak sakit hati,pedihnya still terasa dekat hati ni”
            “Bukan aku nak bela dia Fyna, tapi kau dah dengar penjelasan dia, betul ke dia curang, mana tahu dia ingat kau yang peluk dia, yelah dari belakang pulak perempuan tu peluk dia”

***********************************************
            Hazmi perasan perubahan sikap Nura Afyna yang tidak melayan dia apabila menyapanya. Dia memerhatikan Nura Afyna dari jauh setiap kali mahu pulang ke kolej. Langkah kaki Nura Afyna sangat lambat seakan-akan mengelak daripada memijak semut yang berjalan di hadapannya.

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me