Friday, September 16, 2016

Cerpen Episod Hitam Diari Hidupku


  



Nota:  Karya yang berjaya dicetak dalam bentuk majalah. Merupakan satu cerpen daripada senarai post bulan Mei tahun lalu yang berjaya dihasilkan. Jadi hari ini, saya ingin kongsikan bersama semua pembaca karya yang telah memberikan saya semangat untuk terus berkarya.

Cerpen: Episod hitam diari hidupku
Oleh: Nabihah Taquddin


Malam yang diterangi cahaya bulan purnama nan indah tidak menggambarkan hatiku saat ini yang begitu gelisah. Aku sudah membohongi diriku sendiri dan waliku. Kataku pada waliku, aku mahu menemani Amanda untuk makan malam. Memang benar aku hanya menemani kawan kolej sebilikku namun disebaliknya, masih ada lagi informasi yang aku sembunyikan daripada pengetahuan waliku. Aku menemani Amanda yang ingin makan bersama kawan lelakinya. Sedangkan aku tahu waliku pasti tidak mengizinkan aku untuk keluar. Lebih-lebih lagi, waktu sudah melepasi jam sepuluh malam. Ketika itu, fikiranku hanya untuk menghilangkan tekanan setelah menghadapi peperiksaan kedua untuk semester satu di sebuah universiti terkemuka.
Sebuah kereta yang dilengkapi lampu HID tiba di kawasan parkir kolej menyilaukan mataku. Amanda masuk dahulu ke dalam kereta untuk menyapa kawannya seterusnya memanggil aku pula untuk masuk ke dalam kereta. Aku masuk ke dalam kereta yang tidak jelas warnanya kerana tiada lampu jalan terpasang. Aku melangkahkan kaki untuk masuk kedalam kereta sambil hatiku kuserah kepada Maha Esa. Hatiku semakin gelisah tatkala dua orang lelaki di kerusi hadapan memandangku. Jantungku berdegup pantas mengenangkan nasib yang akan terjadi kepada diriku malam ini. Aku duduk diam di kerusi bahagian belakang bersama Amanda. Melalui perbualan antara Amanda dan seorang lelaki yang berada di bahagian kerusi pemandu, sudah aku tahu hubungan mereka yang baru sahaja menjadi pasangan kekasih. Mereka masih tiada ikatan yang sah namun sudah berani untuk keluar malam tanpa mahram yang jelas. Aku juga turut menanggung dosa yang mereka lakukan. Ya Allah, betulkah tindakan hambaMu ini?
Sekembali aku dari keluar malam bersama Amanda, aku tidak dapat melelapkan mata. Peristiwa tadi berlegar-legar di minda sedarku. Aku tahu aku juga berdosa kerana tidak menegakkan amal makruf nahi mungkar. Aku tidak menghalang mereka malah aku menggalakkan mereka untuk berbuat maksiat dengan menemani mereka keluar di waktu malam. Ya Allah, ampunkan dosaku. Aku juga berdosa dengan ibu bapaku. Malam berlalu seiring bumi berputar di paksinya namun mataku masih tidak dapat dipejamkan. Hati ini tidak mampu menanggung beratnya dosaku kepada Maha Pencipta. Lantas, di keheningan malam yang ditemani bintang-bintang di langit, aku bangun daripada terus merehatkan diriku di atas katil. Aku tidak layak untuk terus baring di atas katil itu! Siapa aku, hamba yang hina ini untuk terus bersenang lenang di atas katil yang sungguh empuk itu?, bentak hati kecilku. Aku terus mengambil wuduk dan beristighfar dalam untaian tasbih memohon keampunan kepada Sang Robbi. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 222 yang bermaksud ‘Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri’.
Kini, pagi yang menjelma. Sudah lepas episod gelap dalam hidupku. Namun, aku masih berasa bersalah terhadap kedua ibu bapaku. Aku tidak sanggup merahsiakan hal ini daripada pengetahuan insan yang telah melahirkan dan menjaga aku sehingga aku pandai berdikari. Aku juga tidak mahu mereka mengetahui peristiwa semalam daripada mulut orang lain. Ketika itu, pasti lebih terluka hati mereka. Aku keluar dari bilik kolej untuk ke taman rekreasi. Aku melangkahkan kakiku perlahan-lahan sambil memikirkan reaksi ibu bapaku apabila mengetahui anak mereka keluar malam bersama lelaki ajnabi. Aku tersedar betapa bersyukurnya aku dilahirkan dalam keluarga yang cukup menitikberatkan adab Islamiah. Aku sudah terdidik untuk sentiasa meminta izin sebelum keluar rumah walaupun ibu bapaku berada jauh di kampung. Tetapi malam itu, nafsu sudah menguasai diriku sehingga aku sanggup menzalimi diriku. Apabila tiba di sebuah bangku di tepi kawasan pejalan kaki, aku mengambil posisi duduk. Telefon bimbit di poket seluar trek kuambil. Aku melihat gambar ibu dan bapa aku yang ada di skrin telefon. Aku mengenang kembali jasa-jasa mereka terhadapku. Tidak terbalas lagi jasa-jasa mereka olehku namun aku sudah menambah lagi duka di hati mereka yang mungkin lebih sakit daripada duka-duka yang pernah aku hiriskan di hati mereka. Mengapa aku begitu kejam? Kenapa aku mengambil jalan ini? Tidak bolehkah aku berfikir dua kali sebelum mengambil keputusan ini? Bertubi-tubi soalan menghimpit perasaanku. Aku mengumpul kekuatan untuk memberitahu ibu bapaku di telefon. Air mata yang mengalir semenjak tadi aku lap dengan lengan bajuku.

                 “Assalamualaikum ibu…” kataku setelah panggilan telefon diangkat ibu.
             “Wa’alaikumussalam Laila” Hatiku terus sebak mendengar suara ibu yang sungguh tabah menjaga aku selama ini.
            “Kenapa ni? Laila baik-baik saja kan” kata ibu dengan nada kerisauan tatkala aku tidak bersuara namun hanya menemaninya dengan tangisan.
              “Ibu… Laila dah buat dosa dekat ibu dan bapa…” luahku dengan tersekat-sekat diselangi tangisan. Ibu setia mendengar keluhan hatiku. Kedengaran suara bapa di sebelah ibu memberi nasihat terhadapku.

Ada satu mesej yang aku dapat daripada bapaku. Sungguh, ketika itu aku sedar, sebanyak mana kesalahan seorang anak, ibu bapa tetap menerima kekurangan anak mereka kerana anak adalah saham di akhirat bagi ibu bapa.

“Bapa tak marah dah, dulu pun ramai kawan bapa yang terjebak dengan cinta waktu belajar. Banyak yang kena keluar kolej sebab tak skor dalam peperiksaan. Ini semua kerja syaitan. Inilah permulaan hidup sendiri. Banyak lagi ujian yang perlu ditempuhi. Selagi kita berpegang pada tali Allah, selagi itu Allah akan bantu kita. In shaa Allah.”

Aku bersyukur ibu dan bapaku memaafkan aku. Mulai hari ini, aku akan lebih berhati-hati daripada terjerumus dengan tipu daya syaitan dan menguatkan keimananku seiring berputarnya waktu sehingga akhir hayatku. Dengan kehadiran sahabat-sahabat yang ingin bersama-sama menjadi baik, hati ini lebih kuat untuk terus beristiqamah mentaati perintahNya dan menjauhi laranganNya. In shaa Allah.

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me