Thursday, December 11, 2014

Novel: Pengerusi Amila 1 (pg 1 of 2)




















Novel: Pengerusi Amila
oleh : Nabihah Taquddin

BAB 1 - MAJLIS AKHIR TAHUN YANG BERSEJARAH
(Part 1 of 2)

“Sukacita saya maklumkan Naib Pengerusi kita, Amila Johari layak menyandang jawatan Pengerusi PSS pada tahun depan, dengan khidmatnya sebagai  Pengawas PSS selama tiga tahun, saya tak teragak-agak untuk memilihnya menggantikan saya pada tahun hadapan, saya yakin Amila boleh memimpin kalian pada tahun depan.  Amila, sila ke depan untuk memperkenalkan diri dan memberi sedikit ucapan sebagai Pengerusi PSS 2014 di SMK Raja Perempuan”

Amila bingkas bangun dari kerusi berenda biru di meja AJK. Dia maju ke atas pentas dan berdiri sebelah Pengerusi Syazwani. Para guru dan pengawas memberi tepukan kepada Amila semasa dia berjalan menuju ke atas pentas yang dihias cantik itu. Dia melemparkan senyuman manis sebelum berucap di hadapan semua guru dan pengawas Lembaga Pengawas Pusat Sumber Sekolah. Majlis Akhir Tahun anjuran Lembaga Pengawas Pusat Sumber Sekolah yang diadakan di Hotel Syuen berlangsung dengan begitu meriah.

“Assalamualaikum saya ucapkan kepada semua guru dan pengawas PSS. Terima kasih kepada Pengerusi Syazwani dan semua yang hadir kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk menyandang jawatan ini. Saya sendiri pada awalnya tak menyangka yang saya akan terpilih untuk menjadi pengerusi sedangkan masih ramai lagi yang layak menyandangnya. Saya yakin semua telah mengenali saya jadi tak perlulah saya memperkenalkan diri lagi. In shaa Allah, saya akan cuba sedaya upaya untuk memimpin kawan-kawan dan menjadikan PSS kita tempat yang paling berharga di hati setiap pelajar pada tahun hadapan. Saya mengharapkan kawan-kawan dapat membantu saya menjadi seorang pengerusi yang berdedikasi terhadap tugasnya kerana seorang ketua tidak akan berdiri teguh tanpa adanya anak buah yang sentiasa membantunya. Terima kasih sekali lagi saya ucapkan” Amila mengakhiri ucapannya sambil tunduk sedikit tanda hormat. Pengerusi Syazwani seterusnya menyerahkan buku laporan Pengerusi PSS yang baru kepada Amila tanda penyerahan jawatan Pengerusi PSS.  Di bahu Amila saat ini terpikul satu lagi tanggungjawab selain menjadi seorang anak, kakak dan calon Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2014. Setelah itu, Amila dan Pengerusi Syazwani mengambil tempat duduk di meja AJK.

“Seterusnya saya menjemput semua guru dan pengawas PSS untuk menjamu selera” kata Masturina selaku juruacara majlis.
Semua yang hadir ke bahagian belakang dewan untuk mengambil sajian yang telah disediakan oleh pihak hotel. Keadaan dewan hotel yang dilengkapi pendingin hawa dan diiringi muzik jazz menambah lagi kemeriahan majlis pada petang itu. Dalam kesibukan semua pelajar dan guru memilih makanan untuk dijamu, Amila memerhatikan anak-anak buahnya yang tidak lama lagi akan dipimpin olehnya. Bergetar jiwanya untuk menyandang jawatan Pengerusi PSS kerana baginya jawatan itu antara jawatan terpenting di sekolahnya yang kini dikenali sebagai sekolah kluster.

“Dah makan, dah kenyang, sekarang tibalah masa untuk kita enjoy! Okay, sebelum itu, terlupa pula saya, kita mulakan dengan penyampaian hadiah tanda kenangan kepada AJK-AJK PSS tahun 2013. Saya mulakan dengan Pengerusi kita, siapa lagi kalau bukan senior Syazwani Mokhtar, seterusnya bakal Pengerusi tahun 2014, senior Amila Johari, Setiausaha, Hanani Shuhaimi, Bendahari…” kata Masturina dengan nada yang ceria yang diselangi tepukan dan gelak tawa daripada pengawas. Puan Zunita  berdiri di atas pentas menyampaikan hadiah kepada barisan AJK PSS tahun 2013. Hadiah kenangan berupa buku dan sijil penghargaan itu sudah pastinya amat berharga bagi mereka.

“Sekarang, acara yang dinanti-nantikan semua, acara cabutan bertuah! Tengok nombor dalam kad masing-masing, hadiah misteri menanti kawan-kawan. Saya akan memanggil sekali je, siapa lambat, nasiblah. Saya persilakan Amila untuk mencabut nombor bertuah.” Semua pengawas melihat nombor yang terpapar di kad masing-masing. Amila memilih nombor bertuah secara rawak di dalam sebuah kotak. Beberapa nombor diambil dan diberikan kepada Masturina untuk diumumkan kepada semua. Amila masih berada di atas pentas untuk menyampaikan hadiah kepada pemenang cabutan bertuah.

“Ok, sekarang ni di tangan saya ada sepuluh nombor bertuah, nombor pertama ialah 5.” Keadaan sepi ketika nombor bertuah disebut. Semua pengawas melihat kad masing-masing. Semua tertanya-tanya bila tiada sesiapa yang naik ke atas pentas.
“Nampak gayanya orang yang pegang nombor ni tak nak hadiah, senior Amila punya ke?” Amila melihat kad yang berada di dalam poket seluarnya apabila disuruh dan ternyata tekaan Masturina adalah benar.
“Yalah, nombor saya, maaf ya semua” kata Amila sambil tersenyum malu. Semua ketawa sendiri. Puan Mira naik ke atas pentas untuk memberi hadiah kepada Amila yang sememangnya sudah berada di atas pentas. Hadiah bertukar tangan dan Amila meletakkan hadiahnya di atas meja sebelum nombor bertuah seterusnya disebut.
Acara cabutan bertuah diteruskan dengan cabutan nombor daripada guru-guru Lembaga Pusat Sumber Sekolah. Ada yang mendapat hadiah besar, ada juga sebaliknya. Semua berpuas hati dengan hadiah yang diterima mereka.
“Seterusnya kita akan saksikan persembahan dari setiap tingkatan, dipersilakan”
Persembahan pertama dipersembahkan oleh pengawas PSS tingkatan satu, diikuti pula Pengawas PSS tingkatan dua, tiga dan empat. Persembahan yang tidak terjangka. Ternyata pengawas PSS berbakat dalam pelbagai bidang, bukan hanya membaca buku di perpustakaan semata-mata. Persembahan kemuncak merupakan persembahan daripada pengawas PSS tingkatan lima dan enam yang bergabung dalam satu persembahan. Mereka telah menyanyikan lagu ‘Kenangan Terindah’. Walaupun itu lagu lama, namun bait liriknya mampu menyentuh pengawas PSS yang lain termasuklah guru-guru sehingga ada yang mengalir air mata. Jasa mereka sebagai seorang pengawas pusat sumber akan dikenang sampai bila-bila.

“Nampak gayanya kita telah barada di penghujung majlis, saya menyusun sepuluh jari memohon maaf sekiranya sepanjang saya mengacara majlis ini ada tersalah bahasa atau tersinggung hati, jumpa lagi di tahun hadapan, sebelum pulang, tunggu di lobi hotel untuk mengambil gambar beramai-ramai sebagai kenangan, sekian terima kasih”


“Amila, jom kita balik sama-sama, naik teksi” kata Asyikin selepas sesi fotografi selesai.
“Syikin, ayah aku dah sampai, kalau nak tumpang, jomlah” jawab Amila yang sedikit diulit rasa bersalah.
“Oh ya ke, takpelah Amila, aku balik dengan Pengerusi Syazwani, dia lagi baik dari kau” kata Asyikin dengan nada sedih dan sedikit menyindir Amila.

“Maaf sangat-sangat, aku bukannya taknak balik dengan kau tapi aku ada hal lepas ni, lagipun aku dah janji dengan ayah aku nak balik dengan dia” Hati Amila bagaikan dicarik-carik dengan pencakar apabila Asyikin membandingkan dia dengan pengerusi Syazwani. Salah ke apa yang aku kata pada Asyikin?, kata hati Amila ketika menuju ke arah kereta Perodua Kancil milik ayahnya.


0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me