Friday, June 19, 2015

Novel Sungguh, Tulus Menyayangimu 23





















Novel: Sungguh, Tulus Menyayangimu
oleh: Nabihah Taquddin


Bab 23

            Pepohonan yang menghijau menyenangkan jiwa setiap makhluk yang melihatnya. Seakan-akan hidup di alam yang penuh kedamaian. Nura Afyna memulakan hari dengan kata-kata syukur kepada Yang Maha Esa. Badannya kembali segar setelah tidur beberapa jam lamanya. Baju kurung berwarna putih nan suci diambil dari dalam almari sebagai warna permulaan minggu iaitu hari Isnin. Semenjak berada di kolej, dia menyediakan pelbagai warna baju kurung mengikut hari untuk dipakai. Baju berwarna ungu untuk hari Selasa, baju berwarna biru untuk hari Rabu, baju berwarna kuning untuk hari Khamis dan baju berwarna hijau khas untuk hari Jumaat. Pada hari Sabtu dan Ahad pula, dia memakai baju tanpa mempedulikan warna yang sepatutnya. Mengikut pakar psikologi, warna-warna ini mampu memberi aura bagi sang pemakai baju yang mengikut warna yang ditetapkan.
            “Athirah, jom kita bertolak” kata Nura Afyna sambil menutup pintu depan.
            “Jom”  

            Mereka pergi ke fakulti dengan menaiki basikal yang dibeli dengan harga istimewa sebagai mahasiswi di UPM. Sebelum kelas bermula, Nura Afyna sempat menulis diari di dalam buku yang mempunyai muka hadapan gambar sepasang kekasih yang berpegangan tangan. Hatinya terasa tenang sedikit meluahkan perasaan yang terbuku di hati. Setiap pelajar sibuk dengan kerja masing-masing. Ada yang membaca kembali nota-nota yang lepas, ada juga yang mendengar lagu dan tak kurang juga yang bergosip terutamanya pelajar perempuan.

            Tepat jam lima, kelas Kimia Organik berakhir. Lega rasanya dah habis kelas minggu ni, kata hati Nura Afyna. Dia hampir kehabisan duit belanja. Sedangkan lagi dua minggu baru suaminya pindahkan duit ke dalam akaunnya. Duitnya di dalam poket hanya tinggal dua puluh ringgit.
            “Nak minta dekat siapa ye, abang atau ayah? Duit KPT pula tak masuk bank lagi”, katanya sendiri di dalam bilik.
            “Kalau minta dekat ayah, nanti ayah kata abang tak ada duit, tapi..kalau minta dekat abang, cukup ke nak bayar bil rumah dan yang lain, emm…, macam mana ye?” fikirnya lagi sambil menggaru-garu kepalanya yang sememangnya gatal akibat kelemumur. Kurang ajar punya kelemumur aku tengah pening kau pula buat kepala aku gatal.

            Dia akhirnya mengambil keputusan untuk berjimat-cermat dan berpuasa sunat setiap hari Isnin dan Khamis sementara menunggu duit dimasukkan ke dalam bank. Tanpa membuang masa, dia bersiap-siap untuk beriadah. Dah lama rasanya dia tidak mengeluarkan peluh. Dia keluar seorang diri untuk ke taman dengan menggunakan basikal. Apabila sudah tiba di taman, dia mengunci basikalnya dan mula melakukan regangan lalu berjoging sekeliling taman.

            Hazmi melihat kelibat seorang perempuan di depannya yang sedang berjoging seorang diri. Dia menghampiri perempuan itu. Awalnya dia mahu mengajak berkawan, namun apabila sudah hampir dengan perempuan itu niatnya terus musnah.
            “Fyna rupanya, tak kisahlah asalkan ada orang nak teman aku” katanya sendiri sambil berlari anak mendekati Nura Afyna.
            “Hai Fyna, seorang diri je ke? Athirah tak teman?” kata Hazmi kepada Nura Afyna sambil mengatur nafas.
            “Hazmi! Ingatkan sapelah tadi lari ke arah Fyna. Athirah tak laratlah, kau selalu ke joging dekat sini?”
            “Selalulah juga, aku kan masuk sini awal dari kau, aku ambil asasi laluan pantas, bulan Januari dah masuk UPM, nak aku tunjukkan satu tempat yang kau mesti tak pernah pergi?”
            “Boleh je, ni pun first time aku joging dekat sini” kata Nura Afyna yang masih berjoging, tidak berhenti walau sesaat.”
            “Fyna, antara suami kau dengan aku, mana lagi hensem agaknya ye?” tanya Hazmi semasa mereka berhenti untuk minum air mineral yang dibawa sendiri.
            “Ish, apalah kau ni, of courselah suami aku lagi hensem dari kau” jawab Nura Afyna sambil membuka penutup botol.
            “Tapikan Fyna, macam mana kau boleh suka dekat aku dulu? Sebelum kau jawab soalan aku ni, aku dah tahu yang kau suka aku semenjak last day sekolah rendah hari tu lagi kan, kau tak yahlah cover lagi”
            “Entah, tapi kita tak ada jodoh, Allah dah bagi yang terbaik untuk aku dan aku tak akan sesekali salahkan takdir yang telah menemukan aku dengan suami aku”
            “Kuat juga cinta kau dengan suami kau tu kan, aku jadi jeles pula dengan kau”
            “Kau kahwinlah cepat-cepat, dapatlah rasa macam aku sekarang ni” kata Nura Afyna sambil memijak kasut Hazmi lalu berlari daripadanya.
            “Ish, kau ni kan!” Hazmi mengejar Nura Afyna. Namun, setelah beberapa langkah berlari, dia berhenti. Kalau kau jadi isteri aku, betapa indahnya hidup ini, tapi kau miliknya, aku hanya sekadar kawan bagimu, terdetik di hati Hazmi. Lantas, Hazmi hanya berjalan mengejar Nura Afyna.      
     
Nura Afyna berhenti berlari setelah merasakan keadaan sekeliling sangat sunyi. Apabila dia pusingkan badannya untuk melihat keadaan di belakangnya, Hazmi tidak mengejarnya. Dia terus menelan air liur. Di manakah aku sekarang?, tanyanya di hati.
            “Hazmi! Janganlah main-main!” jeritnya dengan sekuat hati. Dia mencari di balik semak samun namun kelibat Hazmi tidak ditemuinya. Dia berjalan untuk pulang ke kolej tapi terlalu jauh sudah dia berlari sehingga dia lupa jalan untuk pulang. Dia duduk di bahu jalan sambil menunggu orang berkeliaran di situ. Namun, tiada sesiapa yang melalui tempat itu sehingga air mata Nura Afyna mengalir mengenang nasibnya kali ini. Kenapa tak ada orang ni, aku takut ya Allah, tolonglah aku, doanya di dalam hati.
            “Oit!” Hazmi mencuit bahu Nura Afyna dari arah belakang. Terkejut Nura Afyna dibuatnya lantas tanpa diduga dia memukul-mukul badan Hazmi meluahkan rasa marah. Hazmi terkejut. Badannya tiba-tiba menjadi kaku. Dia mendiamkan diri sehinggalah Nura Afyna sendiri menyedarinya.
            “Oh maaf” kata Nura Afyna yang sudah malu lalu setapak ke belakang, menjarakkan dirinya dengan Hazmi. Hazmi sudah tergelak-gelak melihat muka Nura Afyna yang sudah kemerahan. Apa aku buat ni?, desis hati Nura Afyna.
            “Baru tinggal sekejap, dah nak nangis, apalah kau ni” kata Hazmi setelah berhenti ketawa.
            “Kau tulah, aku ingat kau dah tinggalkan aku tadi, dahlah aku tak tahu jalan balik”
            “Aku..aku saja nak kenakan kau, ni lah balasannya kalau pijak kasut aku”
            “Dahlah, jomlah kita balik” arah Nura Afyna.
            “Apa ni?” kata Nura Afyna apabila Hazmi menghulurkan tangannya ke arah Nura Afyna.

            “Peganglah apa lagi, nanti sesat pula, kalau tak nak pegang sudahlah” terus sahaja Hazmi berlari. Nura Afyna terkapai-kapai mengejar Hazmi supaya dia tidak ketinggalan. Laju betul mamat ni, sakit kaki aku dibuatnya, bisik hati Nura Afyna.

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me