Sunday, January 29, 2017

Bangkit dan lawan!



Assalamualaikum semua!

Moga kita semua sentiasa dalam rahmat Illahi...


Semenjak dua menjak ini, saya mudah mengalirkan air mata. saya tidak pasti dengan perasaan saya. Sedangkan penyebab saya menangis adalah tidak ada kaitan dengan apa yang saya terima.

Dan baru saya sedari, mungkin kerana saya masih tidak dapat menerima seadanya apa yang telah terjadi. atau sebenarnya, dengan tangisan sahaja yang dapat merawat luka yang ada di hati ini.

Walaupun begitu, saya terjumpa satu lagu ini.
Saya rasa positif semula.
Dan satu lagi, ada satu frasa yang dapat menguatkan saya iaitu, "keterbukaan memberikan kita kekuatan untuk menerima apa jua cabaran/dugaan"

Friday, January 20, 2017

Rawatlah Hati Ini (No more hurt!)


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Umpama sebuah kehidupan baharu bagi saya setelah menerima sebuah kisah kehidupan gadis berumur 21 tahun.

Saya sentiasa mahu bersangka baik terhadap orang lain namun semuanya tiada yang mudah.

Mencintai dan dicintai itu fitrah.

Namun, apabila kita melanggar hukum Allah, sesuatu yang buruk bakal berlaku.

Saya tak mahu cakap banyak tentang apa yang telah terjadi.

Satu sahaja yang ingin saya sampaikan.

Segala yang berlaku pasti ada hikmahNya.


Agak-agak apa yang nak saya ceritakan? Dah dapat hint kan?

Ya, memang betul patah hati itu menyiksakan.
Hati dan perasaan yang lembut ini.

Tapi, kita perlu ingat, kenapa kita patah hati?
Kerana kita telah melakukan larangan Allah.

Bukankah bersembang dengan lelaki yang bukan mahram tanpa ada tujuan itu adalah satu dosa?
Bukankah mempunyai perasaan dengan lelaki yang tiada halalnya dengan kita itu adalah dosa?
Bukankah melunakkan suara walaupun melalui ayat-ayat dalam mesej adalah satu dosa?

Semua itu dosa.
Dan oleh sebab itulah, terimalah akibatnya daripada perbuatan kita sendiri.

Kita mula jatuh hati tapi hati ini kita beri sepenuhnya pada yang bukan haknya.
Kita mula lalai dalam alam percintaan sehingga cinta kepada Allah & RasulNya semakin tipis.
Dan apabila cinta yang sepenuhnya kita beri kepada lelaki yang bukan mahram hanya mainan hati, sakit itu menerpa.
Putus harapan, berharap dia membalas mesej, hidup dalam ketakutan ditinggalkan dan bermacam-macam lagi yang kita rasa.

Sebab itulah Allah mengharamkan suatu perhubungan yang tiada akadnya. Kerana perhubungan itu tiada talinya. Tergantung niatnya. 
Kerana hati seorang wanita itu begitu jernih dalam perasaan, Allah melarang kita untuk bermesraan dengan lelaki ajnabi. 
Kerana Allah lebih tahu atas hambanya.

Memang benar patah hati itu membuat kita menjadi gila jika tidak dirawat secepatnya. Tidak hairanlah ada yang sanggup membunuh diri akibat patah hati kerana mereka tidak dapat menerima ketentuan dari Sang Pencipta.

Alhamdulillah, Allah membuka hati ini untuk menerima segala yang terjadi sebagai penguat hati dalam menghadapi ujian kehidupan.

Bagaimana caranya merawat patah hati?
Jangan ambil mudah ye semua kerana patah hati ini adalah penyakit. Jika tidak dirawat makanya jauhlah seseorang itu dari rahmat Allah. Kerana yang dingatnya lebih kepada kekasihnya bukannya Penciptanya.

Pertama, mengadulah pada Allah. Ceritakan kepadanya. Dia lebih mengetahui luar dan dalam kita. Jangan berterusan simpan dalam hati. Luahkan isi hati kita padaNya. Menangislah sepuas hatimu. Lepaskan segala kedukaan yang melanda hatimu. Bersangka baiklah kepada Allah. Mungkin dia bukan jodohmu. Masih ada yang menyayangimu, setia menatimu apabila tiba masanya nanti.

Kedua, dengarlah nasihat daripada orang yang sudah berkahwin. Perhubungan lelaki dan perempuan yang belum berkahwin dan sudah berkahwin pastinya jauh bezanya. Mereka lebih tahu mana lelaki yang baik untuk dijadikan pasanganmu.

Ketiga, minta maaf kepada ibu bapa kerana membelakangi mereka semasa kita ada perhubungan dengan lelaki lain. 

Keempat, hatimu kini lebih tenang. Tapi perasaan sedih itu pastinya akan datang semula jika kamu tidak kuat. Maka, hiasilah hidup dengan zikir, membaca al-quran dan solat sunat. Dekatkan diri kepada Allah. Bergantung hanya pada Allah. Saya sarankan baca surah Yasin setiap kali selesai solat fardu dan kerap mengambil wuduk. Boleh juga rujuk link ni, Bagaimana Cara Terbaik Menenangkan Hati Yang Sedang Kecewa
Sangat berguna kepada kita semua. In shaa Allah.

Moga bermanfaat untuk kita semua. Saya dah rasa perasaan ini. Sangat perit.
Tapi ingatlah, cinta kepada Allah dan RasulNya adalah cinta yang terbaik!


Wednesday, January 4, 2017

Aku Kan Terus Coba



Assalamualaikum semua.

Sedikit sedih sebenarnya. Masuk kali ini, dua kali manuskrip ditolak. Pertama sekali hantar awal bulan April 2016. Tunggu dalam tiga bulan selepas tu dapat keputusan. Saya dimaklumkan manuskrip saya tidak mengikut kriteria yang diinginkan. Hancur juga hati saya waktu tu. Sedih sangat rasanya. Tetapi saya kuatkan semangat untuk cuba kali kedua.

Maka, saya hantar manuskrip saya kepada penerbitan lain. Hantar bulan September 2016. Ambil masa dua bulan untuk tenteramkan hati setelah kali pertama hantar manuskrip. Jadi, keputusan sudah keluar sebentar tadi setelah tiga bulan menunggu. Saya memang sudah bersedia untuk menerima apa jua keputusan daripada penerbit ni.
Pray for the best, Prepare for the worst.

Tapi kenyataannya masih sakit. Saya tetap rasa sedih.
Jadi, kenapa ada full version Sungguh, Tulus Menyayangimu adalah sebab saya sudah bersedia untuk menerima keputusan sebegini.

Setelah saya berfikir sejenak tadi, maka dapat saya simpulkan, segala yang berlaku pasti ada hikmahNya. Mungkin dengan pengalaman sebegini dapat saya masukkan dalam manuskrip seterusnya. Saya redha manuskrip Sungguh, Tulus Menyayangimu hanya sekadar di alam maya.
...
Namun aku kan coba dan terus coba hanya untukmu
Dan aku tak kan pernah putus asa dengan dirimu
Berikanku waktu, kuperlukan waktu
...

Tuesday, January 3, 2017

Full Version Sungguh, Tulus Menyayangimu



Assalamualaikum semua..

Tak sabarnya nak bagi semua baca Novel Sungguh, Tulus Menyayangimu.

Nak tahu apa terjadi pada Ahmad Ilman dan Nura Afyna?
Apa? Dah tak ingat jalan cerita?
Tak apa, writer bagi korang baca full version punya. Dari awal bab, okay!

Jom, apa tunggu lagi.
Click je link ni Anggerik Mekar

Tapi... kali ini kena register dulu. Sebab ada password kalau nak baca. 
Security gitu.

Nanti, bila dah masuk blog tu, kena tekan 'REGISTER'.
Lepas tu, korang akan dapat satu password ni. Jaga baik-baik ye!

*password akan dihantar melalui emel. Paling lama dapat emel adalah satu hari. 
Sebarang kesulitan amat dikesali.

Kalau ada apa-apa masalah, boleh je email writer. Email writer: nabihah.student@gmail.com.
Selamat membaca semua. Kalau ada komen, bagitahu je okay.
Terima kasih semua.

-------
Happy New Year 2017!
~Lebih bertanggungjawab, Lebih bermatlamat, Lebih baik~ 
(moto writer tahun ni) :)

Sunday, January 1, 2017

Kenangan 2016 : Permulaan hidup 20-an



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kehidupan saya pada tahun 2016 adalah yang paling berimpak tinggi. Haha. Amboi ayat dia.
Banyak benda baru yang saya pelajari pada tahun ini. Nampak seperti biasa kalau dilihat dari jauh tetapi sebenarnya luar biasa. Apa benda baru yang saya belajar tu? Mari saya ceritakan satu per satu.

Aktiviti sepanjang tahun 2016

- BBQ bersama Kuliah Satu (Reunion Asasi)
- Orientasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
- Kursus Kepemimpinan Canselor ke-28
- Entrepreneur Challenge K15
- Kehilangan Gigi
- FESFIK 2016
- Penghantaran Manuskrip Sungguh, Tulus Menyayangimu
- Telefon baru
- Bengkel Penulis Muda bersama Umie Nadzimah
- Anugerah Usahawan Harapan Siswi 2016
- Skrip Pertama Botol Biru
- Mobiliti ke Yogyakarta
- Program Transformasi Kecemerlangan Pelajar Tajaan Yayasan Angkasa
- Majlis Tertinggi Mahasiswa
- Ceramah dan Kursus Projek Keusahawanan Start From Zero!
- Daftar Perniagaan
- Jualan Minuman Mosha

dan banyak lagi yang terselit tanpa sedar telah mendewasakan saya.

Fakulti
Pada permulaan tahun 2016, peperiksaan akhir semester kedua sedang berjalan. Saya masih ingat yang waktu tu bagi saya semester kedua merupakan permulaan semester yang sibuk. Kemudian saya melalui semester ketiga dengan kehadiran jawatan baru. Bagi saya, mungkin itu yang membuat saya sibuk untuk semester ketiga. Melalui semester ketiga dengan tanggungjawab lain di kolej amat mencabar. Saya mengaku banyak kali saya lewat ke kelas. Pernah satu hari, air mata ini mengalir kerana sedar perbuatan diri sendiri. Saya telah dipanggil oleh pensyarah untuk membincangkan masalah saya. Alhamdulillah, setelah itu saya menjadi lebih baik. Namun, ketika itu sudah setengah semester saya lalui. Agak sukar untuk memperbetulkan segalanya. Saya berdoa segala-galanya akan baik untuk semester ketiga ini.

Kolej
Secara jujur, berada di Kolej Canselor banyak mengajar saya erti sebuah pengalaman. Tidak dinafikan, kolej umpama rumah kedua saya. Banyak yang saya pelajari sepanjang berada di sini. Pengalaman pertama dengan mengikuti Kursus Kepemimpinan Canselor (KKC). Saya masih ingat waktu nak pergi ke kursus ini, saya perlu berada di UIAM seharian sebelum datang ke kolej untuk mendaftarkan diri. Boleh dikatakan saya dah tahu semua fakulti dekat UIAM, cara hidup mereka, cara mereka bergaul antara satu sama lain. Saya pernah masuk ke perpustakaan UIAM guna kad matrik abang saya. Saya lihat ruang membaca diasingkan antara lelaki dan perempuan. Saya masih ingat saya guna Wi-Fi dekat sana untuk siapkan manuskrip saya. Tergetar-getar tangan saya waktu nak menaip dekat laptop. Sebabnya saya simpan laptop bukan dekat beg sandang tapi beg yang pegang satu tangan tu. Bayangkanlah saya pergi orientasi satu UIAM tu. Tak menggeletar tangan saya dibuatnya. Hampir tiga jam asyik angkut beg tu guna satu tangan.

Saya sambung balik cerita mengenai KKC. Kursus ni banyak mengajar saya untuk berani menempuh segalanya. Saya tidak tahu macam mana nak luahkan tapi fobia ketinggian semakin menipis setelah saya mengikuti kursus ini. Mungkin apabila kita melakukan sesuatu yang kita takut, kita akan berani untuk menghadapi perkara lain juga. 

Setalah itu, saya masuk pertandingan Entrepreneur Challenge anjuran Kolej 15. Memandangkan saya sudah bermula menjadi AJKT Biro Pembangunan Usahawan, makanya minat usahawan itu ada dalam diri saya. Saya masuk pertandingan ini berkumpulan dengan pelajar senior dan berbangsa cina. Inilah kali pertama saya berkumpulan dengan mereka. Dari situ saya belajar untuk berkomunikasi dan berkawan dengan mereka. Kami bekerjasama untuk menjual barangan yang berinovatif. Namun, tiada rezeki untuk menang waktu tu.

FESFIK 2016? Ni merupakan kemuncak segalanya. Saya pernah kata pada diri saya, beginikah hidup di kolej? Diri sendiri perlu menggerakkan sesuatu kerja. Tiada sesiapa yang akan mengingatkan kita seperti zaman sekolah dulu. Saya selaku krew publisiti ketika itu terkial-kial mencari arah. Saya tidak tahu apa yang perlu saya lakukan untuk kerja publisiti sehinggalah satu malam tu, saya bertanya pada group krew. Sebagai krew publisiti, saya perlu menjadi sosial. Bukanlah sosial tidak tentu tempat, tapi perlu kenal ramai orang. Okaylah, itu sahaja saya nak cerita. Maklumat lanjut boleh baca FESFIK 2016 Melabuh Tirainya.

Ketika saya menghampiri semester kedua, saya telah menjadi unit teknikal untuk Majlis Anugerah Canselor. Banyak juga saya belajar dalam unit ini. Perasaan takut menghantui sepanjang majlis berlangsung. Sebabnya kalau terjadi sesuatu, unit teknikal yang akan dipersalahkan. Unit teknikal adalah unit besar bagi saya kerana kerjanya adalah secara langsung. Kita tidak boleh meramal perkara yang akan berlaku ketika majlis berlangsung. Pada malam itu juga, saya telah mendapat anugerah iaitu Anugerah Usahawan Harapan Siswi 2016. Alhamdulillah, perasaan pada malam itu sukar untuk digambarkan. Memberi saya satu harapan dan sebuah janji yang saya boleh pergi jauh dalam bidang usahawan.

Semester ketiga saya bermula dengan tanggungjawab saya sebagai Exco BPU. Sepanjang satu semester menjadi keluarga MTM, membuat saya lebih dewasa. Saya dapat menganalisis kelebihan saya dan kelemahan saya. Waktu mula-mula jadi MTM, satu benda yang saya kekok. Saya perlu beramah mesra dengan semua. Semua orang memandang saya. Saya tidak lagi dalam dunia warga kolej yang tidak dikenali ramai namun saya seorang warga yang ramai mengenali saya. Saya cuba menyesuaikan diri saya dan akhirnya, semakin baik. Satu sahaja tips, senyum. Memang senyuman adalah satu alat komunikasi yang terbaik. Selain itu, memberi salam apabilah bertemu. Tambahan, saya akan menganggap semua warga sebagai sebuah keluarga. Bukan senang sebenarnya, tambah-tambah lagi kalau berdepan dengan lelaki. Bahagian itu saya masih kekok. Masih memperbaiki lagi. Tak banyak saya nak cerita mengenai pengalaman menjadi MTM selama satu semester ni. Sebabnya memang banyak. In shaa Allah saya akan buat satu post khas.

Kemudian, sebagai MTM BPU, saya telah menganjurkan satu program iaitu Ceramah dan Kursus Start From Zero!. Waktu mula-mula nak menganjurkan program ini iaitu semasa membuat kertas kerja, banyak yang saya fikir. Boleh ke saya anjurkan program ni? Alhamdulillah dengan segala sokongan yang saya dapat daripada ramai pihak, program ini dapat dijayakan.

Penulis
Saya mengambil langkah yang berani dengan cubaan menjadikan harapan saya menjadi realiti. Saya cuba membuat proses penambahbaikan untuk novel Sungguh, Tulus Menyayangimu dan memberi orang yang rapat dengan saya membaca novel saya. Banyak komen yang membangun dan menyakiti hati yang saya terima. Tetapi saya tetap dengan semangat saya. Jadi, saya mula menghantar manuskrip Sungguh, Tulus Menyayangimu kepada penerbit pertama saya iaitu Idea Kreatif Publication. Menunggu selama 3 bulan dengan penuh harapan. Namun, saya tersingkir di tahap pertama. Manuskrip saya tidak layak dibukukan oleh penerbit ini. Hati saya sedikit sedih. Ramai yang memujuk tetapi tetap sama. Sehinggalah satu hari, saya pujuk hati saya untuk teruskan perjuangan. Maka, saya mencuba untuk kali kedua. Kali ini, saya menghantar kepada Anaasa Publication. Sudah hampir 3 bulan juga saya tunggu namun masih belum mendapat keputusan akhir. Kali ini, saya bernekad untuk meneruskan menjadikan manuskrip saya sebagai e-book sekiranya saya tidak terpilih. Adakah saya masih tidak dapat ikhlas dan redha akan ketentuan Illahi? Cukuplah saya tinggalkan rasa sedih ini untuk tahun 2016. Saya akan mula ikhlas apa-apa yang akan terjadi dalam hidup saya sebagai seorang penulis untuk tahun 2017. In shaa Allah.

Setelah mengikuti FESFIK 2016, saya mula untuk menjinakkan diri menjadi penulis skrip. Skrip pertama sudah dihasilkan. Skrip ini bertemakan hubungan kekeluargaan. Proses pengambaran sudah bermula waktu cuti semester kedua. Dan akan bersambung untuk cuti semester ketiga ini. Skrip Botol Biru mengisahkan tentang seorang kanak-kanak lelaki yang menjumpai seorang lelaki tua misteri yang berkaitan dengan kehilangan sebuah botol yang berwarna biru. Melalui skrip ini, hubungan saya dengan adik-adik saya semakin rapat.

Saya juga telah mengikuti Bengkel Penulis Muda bersama Umie Nadzimah. Saya mahu tahu juga rahsia dia dalam penghasilan manuskrip yang bagus. Saya juga nak hasilkan sebuah cerpen. Katanya jika saya mengikuti bengkel ini, cerpen saya boleh dijadikan sebagai buku antalogi. Namun, hampa sahaja kerana saya perlu membayar wang pendahuluan sebanyak RM200. Katanya sebagai modal sebab menghasilkan buku tanpa mana-mana penerbit di Malaysia. Waktu tu, saya perlu memilih antara mendahulukan duit simpanan untuk membuat passport atau bayar duit pendahuluan menjadi penulis. Akhirnya, saya perlu berkorban minat saya setelah berbincang dengan ayah saya selaku penasihat setia saya. So sweet! Perasaan saya waktu tu, tak apalah sayang, kita cuba lain kali. Ops.. (biasalah penulis, perasan je ada orang panggil diri ini sayang)

Mobiliti
Pertama kali perlu ke luar negara, saya amat bersemangat. Namun, jangan lupa ya, duitnya mahu dicari dahulu. Ini pengalaman yang berharga. Sukar dicari. Mobiliti ke Yogyakarta merupakan mobiliti untuk projek BAKTI SISWA. Saya menjadi unit tajaan waktu tu. Tanpa tajaan, mungkin saya dan kawan-kawan perlu keluarkan banyak duit untuk ke Yogyakarta. Pengalaman mancari penaja, mencari modal dan mencari sesuap nasi (okay terlebih pula). Menipu saya katakan yang kami ke sana guna 100% duit penajaan. Kami keluarkan duit sendiri. Alhamdulillah masa tu saya dah ada tabungan. Dengan gaji daripada Fiverr dan duit simpanan waktu belajar dekat asasi dapat saya gunakan untuk menampung perbelanjaan saya. Namun, hampir separuh duit habis digunakan untuk mobiliti ini. Pada asalnya saya agak kecewa yang saya perlu mengorbankan duit simpanan saya namun tanggapan saya salah. Saya pulang dari Yogyakarta ke Malaysia dengan hati yang berat. Meninggalkan daerah istimewa itu. Saya dapat satu perhubungan sepanjang berada di sana. Saya dapat tahu bagaimana rasanya hidup di Indonesia, berada jauh dengan keluarga, bergantung satu sama lain dengan kawan-kawan, berada di satu bumbung sebuah rumah sebagai tempat berteduh dan meluangkan masa cuti di negara orang. Benarlah kata orang, kita perlu menghadapi rasa takut dengan mara ke hadapan dan bukannya mengehadkan aktiviti kita. Nak tahu apa yang saya buat sepanjang berada di sana? Maklumat lanjut boleh baca Trip 1-Fly To Jogja. Saya masih tidak sempat untuk menceritakan lebih banyak apa yang terbuku di hati sepanjang berada di sana tetapi penulisan di blog di atas adalah daripada saya sendiri.

Rezeki
Masuk sahaja tahun 2016, rezeki untuk dapat kerja di Fiverr tiada sama sekali. Banyak tawaran yang saya dapat tetapi tiada yang berjaya. Namun, Allah lebih mengetahui sesungguhnya saya tidak mampu untuk melakukan kerja yang memerlukan komitmen banyak dan pada waktu yang sama menyandang jawatan di kolej. Saya tidak mendapat satu gaji pun semenjak saya memegang jawatan Exco BPU, bahkan gaji terdahulu yang terpaksa saya keluarkan untuk urusan tertentu. Pada waktu yang sama, duit pinjaman tidak cukup untuk membayar yuran. Keadaan keluarga yang memerlukan komitmen bayaran lain. Hati saya cukup hiba ketika itu. Saya minta zakat, namun tidak berjaya sehinggakan saya menangis ketika ditemu duga. Kerja di kiosk sudah tidak boleh kerana itu syaratnya kalau sudah menjadi MTM. Hampir dua bulan tiada apa-apa pendapatan. Namun, langit tidak selalunya mendung, Allah gerakkan hati saya untuk memulakan perniagaan saya sendiri iaitu menjual minuman berperisa atau lebih dikenali sebagai air Mosha. Memang sedap, tip top. Dari situ saya mendaftarkan perniagaan saya. Segalanya bermula setelah saya mengikuti Projek Keusahawanan Start From Zero!. Pendapatan yang saya dapat sama sahaja dengan melakukan kerja di Fiverr, malah lebih ringan sedikit daripada kerja di Fiverr. Pada mulanya saya tidak sedar yang perniagaan saya adalah ganti kepada kepada sumber pendapatan saya di Fiverr. Alhamdulillah saya sudah mula bersemangat untuk bekerja semula. Nak berniaga juga? Maklumat lanjut: Ice Blended Mosha atau lebih mudah boleh berhubung dengan saya.

Keluarga
Keluarga banyak memberi sumbangan dan dorongan untuk saya berjaya. Mereka banyak memberi semangat kepada saya untuk terus berfikiran positif. Mereka memberi cerminan kepada saya untuk melalui kehidupan ini dengan hati yang besar. Melalui skrip Botol Biru, hubungan dengan adik-adik menjadi rapat. Melalui perniagaan Air Mosha dan program SFZ, hubungan saya dengan abang menjadi lebih rapat. Melalui pembelajaran saya di UPM, hubungan saya dengan emak dan ayah semakin rapat. Kami saling bergantung antara satu sama lain. Setiap masalah yang dihadapi dikongsi bersama dan diselesaikan dengan cara baik. Tahun ini menjadi tahun kritikal bagi kami menanti penyiapan rumah baru kami namun alhamdulillah akhirnya pada akhir bulan Disember, kami sudah dapat membersihkan rumah baru. Tapi tahukan bila kita membuat rumah, apa yang perlu kita lakukann setelah itu? Faham-faham saja lah. Oh ya, satu lagi nak cerita. Saya sudah kehilangan satu gigi geraham saya. Saya betul-betul rasa kasihan padanya. Alhamdulillah, baik-baik sahaja sekarang, wahai gigi. Tahun ni juga, ayah saya memberikan telefonnya (LEAGOO Elite 3) kepada saya sebagai ganti kepada telefon saya (ASUS 4.5) yang sedikit bermasalah. Terima kasih ayah!

Kawan
Kawan juga orang penting dalam menjadikan saya lebih dewasa. Kata orang ketika umur 20-an, kawan memainkan peranan yang penting. Kebanyakkan masa kita akan terluang dengan kawan-kawan. Memang benar. Masa saya lebih terluang dengan kawan memandangkan duduk berjauhan dengan keluarga. Sepanjang mengikuti banyak program di kolej, banyak juga yang saya kenal. Selain itu, kawan di fakulti juga semakin banyak kerana kekadang kelas ada ahli baharu. Kawan antara MTM juga semakin rapat dan mula untuk selesa. Kawan-kawan semasa mobiliti yang paling rapat. Apabila berada di negara orang, kawanlah sebagai teman saya sepanjang berada di Jogja. Kawan antara penerima Yayasan Angkasa juga tidak kurangnya. Kami berasal dari negeri yang berbeza dan berlainan universiti. Pihak yayasan angkasa telah mengadakan Program Transformasi Kecemerlangan Pelajar Tajaan Yayasan Angkasa. Melalui program ini, banyak yang saya dapat dan mengenali dengan ramai banyak kawan. Berkawan dengan ramai orang menyebabkan saya lebih terbuka untuk berkongsi idea. Tidak kurang juga berkawan dengan ahli AJKT BPU. Mereka lebih rapat sebenarnya. Waktu mula-mula masuk tahun 2016, saya sempat hadir ke Reunion Kuliah 1 iaitu kawan saya masa asasi dulu. Mereka semua semakin dewasa juga. Senang saya lihat mereka dari jauh. Semoga sihat selalu semua!

Cinta
Kali ini dengan siapa pula ya? Tiada cinta yang lebih indah daripada cinta seorang Pencipta kepada hambanya. 
Okaylah. Saya ceritakan sikit. Rasa suka itu ada tetapi tidak adalah sampai rasa cinta. Mungkin kerana pertama kali menerima kehadiran junior. Lagi satu, saya menjadi ketua kepada ahli-ahli AJKT BPU. Mungkin saya sedikit keliru antara rasa cinta atau rasa tanggungjawab. Alhamdulillah, akhirnya saya dapat membezakan apa itu suka, cinta, sayang dan tanggungjawab. Saya belum lagi berpunya tetapi sudah ada. Faham ke? Haha. Nak faham lebih-lebih boleh baca Bila Cintaku Memilihmu

Kesimpulan
Seronok pula imbas semula kisah saya sepanjang tahun 2016. Siap letak banyak link setiap perenggan. Ada yang sama pengalaman dengan saya ke? Ada kenangan yang hendak dikongsi bersama? Boleh sahaja komen post ini. 

Terima kasih kepada semua yang banyak memberikan sokongan kepada saya dalam menempuhi hidup pertama dalam alam umur 20-an. In shaa Allah, saya akan memperbaiki diri dan membuat yang terbaik dalam apa jua bidang yang saya ceburi. Moga kalian sentiasa dalam rahmat Illahi. Aamin.

Sunday, November 13, 2016

Ceramah & Kursus Keusahawanan sempena Projek Keusahawanan Start From Zero! pg 3

Penceramah, Penasihat dan peserta SFZ

Pengisian Program

CERAMAH KEUSAHAWANAN
TAJUK : 
Art of Making Money in Business

PENCERAMAH : 
Encik Ahmad ‘Aqil bin Taquddin Azmy

PENGISIAN: 
5 Peraturan Art of Making Money in Business

MESTI                         
– mentor, ilmu, sistem, tindakan, impian
DEFINE CAPITAL        
– modal duit, modal sosial, modal bakat, modal ilmu, dan modal diri
GENERATE THE IDEA             
– memberi idea barang/servis yang boleh dijual dan dijalankan
MAGIC MAP             
– matlamat yang ditulis bermula dengan jangka masa panjang sehingga jangka masa pendek 
BOOST YOUR INCOME        
– pecahan pendapatan sebulan. 
Mengetahui jumlah unit yang perlu dijual untuk mendapatkan matlamat pendapatan, mengetahui jumlah unit yang perlu dijual dalam satu bulan dan akhir sekali mengetahui jumlah unit yang perlu dijual dalam sehari.
MASTER P.I.E.S                       
– cara menarik pelanggan melalui ayat yang berbentuk physical, intellectual, emotional dan spiritual.

Peserta ketika Ceramah Keusahawanan

KURSUS KEUSAHAWANAN
TAJUK :
Pengurusan Peruncitan

PENCERAMAH :
Nor Paraliza binti A. Kahar

PENGISIAN:
Cara menguruskan sebuah kedai runcit

AKAUN SYARIKAT                 
- penting mempunyai akaun syarikat untuk mendapat pinjaman
PENDAFTARAN SYARIKAT   
- penting untuk memberikan pengalaman bekerja kerana akan direkod dalam sijil SSM
PERUNCIT SKALA KECIL       
- modal kecil, mudah ditubuhkan, kos operasi rendah           
PENGURUSAN STOR             
- tempat melaksanakan, terima, rekod, simpan, selenggara, dan mengendali stok
PENGURUSAN STOK             
- pastikan stok sentiasa ada
PENGURUSAN KEWANGAN                       
- untuk memastikan keuntungan dimiliki
KAEDAH BAYARAN PEMBEKAL     
- consignment, tunai terma kredit dan bill to bill
AKTIVITI MEREKOD                            
- catat/rekod, kelaskan, ringkaskan
AKTIVITI                                              
- berbincang masalah yang dihadapi GUC dan jalan penyelesaian


Peserta ketika Kursus Keusahawanan



<< Kembali page 2

Ceramah & Kursus Keusahawanan sempena Projek Keusahawanan Start From Zero! pg 2

AJK SFZ


Hari Kejadian

Malam sebelum Ceramah & Kursus Keusahawanan dijalankan, kami mengadakan mesyuarat terakhir. Kami menyusun strategi dan saling mengingati setiap ajk untuk sentiasa peka dengan sesuatu yang bakal berlaku. Pagi hari yang cerah dimulai dengan bacaan doa kepada Maha Pencipta semoga segalanya berjalan lancar. Pada pukul 7.30 pagi, semua ajk turun ke PKP, bilik seminar, dapur bilik eksekutif untuk siapkan segala persiapan pendaftaran dan program utama. Semua ajk memberi kerjasama dan saling membantu antara satu sama lain. Pada pukul 8.30 pagi, peserta mula hadir ke hadapan PKP untuk pendaftaran diri dan sarapan. Penceramah pertama iaitu penceramah yang akan memberikan sesi Ceramah Keusahawanan tiba ke Kolej Canselor pada pukul 9.00 pagi dan bersarapan terlebih dahulu sebelum memberikan ceramah. Sepanjang ceramah berlangsung, semua peserta memberikan tumpuan dan aktif berinteraksi dengan penceramah. Memandangkan umur penceramah dalam lingkungan umur peserta, maka mudah sahaja untuk peserta memahami ilmu yang disampaikan oleh penceramah. Ceramah ini banyak memberikan peserta ilmu sebelum memulakan perniagaan. Ceramah berakhir pada pukul 12.30 tengah hari dan disambung dengan waktu rehat. Penceramah untuk kursus keusahawanan juga sudah hadir untuk membuat persiapan. Penceramah untuk slot ceramah serta seorang kawannya, penceramah untuk slot kursus, penasihat, pengarah dan timbalan pengarah makan di bilik vip di kafe manakala peserta makan di kafe.

Kursus keusahawanan bersambung semula pada pukul 1.00 petang oleh penceramah kedua yang banyak mengajar peserta tentang pengurusan sebuah organisasi kedai runcit. Dan yang paling utama mempunyai sijil SSM sebelum memulakan perniagaan. Peserta memberitahu pengetahuan mereka mengenai pengurusan kedai runcit kerana ada antara peserta yang sangat rapat dengan isu pengurusan terutamanya petugas GUC. Kursus berakhir pada pukul 3.00 petang.

Program bersambung pula dengan ucapan pengarah bagi memberitahu agenda utama bagi program ini iaitu bagi mewujudkan beberapa kumpulan yang akan menjalankan perniagaan di Kolej Canselor. Peserta membentuk kumpulan yang terdiri daripada maksimum 5 ahli. Hasil daripada perbincangan, 4 kumpulan telah berjaya dibentuk. Perbincangan yang lebih terperinci akan dibuat pada masa akan datang antara ahli kumpulan dan pengarah. Program tamat pada pukul 3.30 petang.

<< Kembali page 1

Ceramah & Kursus Keusahawanan sempena Projek Keusahawanan Start From Zero! pg 1

Poster SFZ

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca yang saya sayangi,
Moga sentiasa dalam rahmat Illahi.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang Maha Berkuasa kerana telah memudahkan segala perancangan kami untuk mengadakan buat pertama kalinya Projek Keusahawanan Start From Zero!. 

Projek Keusahawanan Start From Zero! mempunyai dua fasa. Fasa pertama ialah Ceramah dan Kursus Keusahawanan yang telah berlangsung pada 23 Oktober 2016 yang lalu. Fasa kedua ialah Jualan Secara Berkumpulan Usahawan KC.

Terima kasih tidak terhingga kepada semua yang telah banyak membantu kami sepanjang projek ini berlangsung. Semoga projek ini berjaya dijalankan sehingga akhirnya. In shaa Allah.


Dari kaca mata Pengarah

Banyak yang saya belajar dalam menganjurkan satu program iaitu ceramah dan kursus. Saya mengenali ramai kawan. Saya membentuk satu kumpulan. Dan kumpulan itulah yang menjayakan program ini. Dalam proses membentuk satu kumpulan atau ahli jawatankuasa, tak semua yang sanggup untuk menggalas tugasan ini. Ada ahli yang menarik diri sebelum apa-apa tugasan diberikan kepada mereka. Ada juga yang menarik diri disaat pertengahan kerja. Itulah yang saya terima. Terkadang saya sedikit terasa hati. Di mana letaknya rasa percaya mereka terhadap diri masing-masing. Namun, itulah yang menguatkan hati saya bahawa dalam kebanyakkan orang, ada juga yang berjaya mencabar diri masing-masing untuk menggalas tugas sebagai ajk projek ini. Terima kasih kepada ajk saya yang bersama-sama membantu saya menjayakan program pertama untuk Biro Pembangunan Usahawan.

Bermulalah latar belakang sebuah program. Tanpa mereka, tidak mungkin program ini berjaya dilaksanakan. Sebagai seorang ketua, menipulah untuk saya katakan saya tidak merisaukan semua ahli saya. Tambahan pula, ajk saya merupakan orang yang rapat dengan saya yang sama-sama menjadi keluarga Galeri Usahawan Canselor (GUC). Kata orang, tak sayang maka tak ikhlas. Itulah yang saya terapkan dalam pembentukan ajk kali ini. Alhamdulillah, rasa sayang sebagai sebuah keluarga dapat saya rasakan. Terutama sekali bila kita jadi ketua. Setiap tugasan atau unit, saya cuba dalami. Secara tidak langsung, saya dapat lihat ketekunan setiap ahli untuk menjayakan tugasan ini. Kami mengambil masa satu minggu untuk buat persediaan namun mengambil masa dua bulan untuk memanggil penceramah atau dengan kata lain mengenali dan berkawan dengan penceramah.

Mesyuarat & Postmortem yang dijalankan


Pada satu masa, saya perlu memilih sama ada kawan atau cinta. Haha. Tetapi yang sebenarnya kerana saya seorang ketua. Yang menyayangi anak buahnya. Yang menjaga kebajikan anak buahnya. Perasaan itu hadir dengan sendirinya dan sukar untuk dibezakan. In shaa Allah, saya akan lebih peka dengan perasaan yang hadir dalam hati ini dan membezakan antara kawan dan cinta.




Friday, September 16, 2016

Cerpen Episod Hitam Diari Hidupku


  



Nota:  Karya yang berjaya dicetak dalam bentuk majalah. Merupakan satu cerpen daripada senarai post bulan Mei tahun lalu yang berjaya dihasilkan. Jadi hari ini, saya ingin kongsikan bersama semua pembaca karya yang telah memberikan saya semangat untuk terus berkarya.

Cerpen: Episod hitam diari hidupku
Oleh: Nabihah Taquddin


Malam yang diterangi cahaya bulan purnama nan indah tidak menggambarkan hatiku saat ini yang begitu gelisah. Aku sudah membohongi diriku sendiri dan waliku. Kataku pada waliku, aku mahu menemani Amanda untuk makan malam. Memang benar aku hanya menemani kawan kolej sebilikku namun disebaliknya, masih ada lagi informasi yang aku sembunyikan daripada pengetahuan waliku. Aku menemani Amanda yang ingin makan bersama kawan lelakinya. Sedangkan aku tahu waliku pasti tidak mengizinkan aku untuk keluar. Lebih-lebih lagi, waktu sudah melepasi jam sepuluh malam. Ketika itu, fikiranku hanya untuk menghilangkan tekanan setelah menghadapi peperiksaan kedua untuk semester satu di sebuah universiti terkemuka.
Sebuah kereta yang dilengkapi lampu HID tiba di kawasan parkir kolej menyilaukan mataku. Amanda masuk dahulu ke dalam kereta untuk menyapa kawannya seterusnya memanggil aku pula untuk masuk ke dalam kereta. Aku masuk ke dalam kereta yang tidak jelas warnanya kerana tiada lampu jalan terpasang. Aku melangkahkan kaki untuk masuk kedalam kereta sambil hatiku kuserah kepada Maha Esa. Hatiku semakin gelisah tatkala dua orang lelaki di kerusi hadapan memandangku. Jantungku berdegup pantas mengenangkan nasib yang akan terjadi kepada diriku malam ini. Aku duduk diam di kerusi bahagian belakang bersama Amanda. Melalui perbualan antara Amanda dan seorang lelaki yang berada di bahagian kerusi pemandu, sudah aku tahu hubungan mereka yang baru sahaja menjadi pasangan kekasih. Mereka masih tiada ikatan yang sah namun sudah berani untuk keluar malam tanpa mahram yang jelas. Aku juga turut menanggung dosa yang mereka lakukan. Ya Allah, betulkah tindakan hambaMu ini?
Sekembali aku dari keluar malam bersama Amanda, aku tidak dapat melelapkan mata. Peristiwa tadi berlegar-legar di minda sedarku. Aku tahu aku juga berdosa kerana tidak menegakkan amal makruf nahi mungkar. Aku tidak menghalang mereka malah aku menggalakkan mereka untuk berbuat maksiat dengan menemani mereka keluar di waktu malam. Ya Allah, ampunkan dosaku. Aku juga berdosa dengan ibu bapaku. Malam berlalu seiring bumi berputar di paksinya namun mataku masih tidak dapat dipejamkan. Hati ini tidak mampu menanggung beratnya dosaku kepada Maha Pencipta. Lantas, di keheningan malam yang ditemani bintang-bintang di langit, aku bangun daripada terus merehatkan diriku di atas katil. Aku tidak layak untuk terus baring di atas katil itu! Siapa aku, hamba yang hina ini untuk terus bersenang lenang di atas katil yang sungguh empuk itu?, bentak hati kecilku. Aku terus mengambil wuduk dan beristighfar dalam untaian tasbih memohon keampunan kepada Sang Robbi. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 222 yang bermaksud ‘Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri’.
Kini, pagi yang menjelma. Sudah lepas episod gelap dalam hidupku. Namun, aku masih berasa bersalah terhadap kedua ibu bapaku. Aku tidak sanggup merahsiakan hal ini daripada pengetahuan insan yang telah melahirkan dan menjaga aku sehingga aku pandai berdikari. Aku juga tidak mahu mereka mengetahui peristiwa semalam daripada mulut orang lain. Ketika itu, pasti lebih terluka hati mereka. Aku keluar dari bilik kolej untuk ke taman rekreasi. Aku melangkahkan kakiku perlahan-lahan sambil memikirkan reaksi ibu bapaku apabila mengetahui anak mereka keluar malam bersama lelaki ajnabi. Aku tersedar betapa bersyukurnya aku dilahirkan dalam keluarga yang cukup menitikberatkan adab Islamiah. Aku sudah terdidik untuk sentiasa meminta izin sebelum keluar rumah walaupun ibu bapaku berada jauh di kampung. Tetapi malam itu, nafsu sudah menguasai diriku sehingga aku sanggup menzalimi diriku. Apabila tiba di sebuah bangku di tepi kawasan pejalan kaki, aku mengambil posisi duduk. Telefon bimbit di poket seluar trek kuambil. Aku melihat gambar ibu dan bapa aku yang ada di skrin telefon. Aku mengenang kembali jasa-jasa mereka terhadapku. Tidak terbalas lagi jasa-jasa mereka olehku namun aku sudah menambah lagi duka di hati mereka yang mungkin lebih sakit daripada duka-duka yang pernah aku hiriskan di hati mereka. Mengapa aku begitu kejam? Kenapa aku mengambil jalan ini? Tidak bolehkah aku berfikir dua kali sebelum mengambil keputusan ini? Bertubi-tubi soalan menghimpit perasaanku. Aku mengumpul kekuatan untuk memberitahu ibu bapaku di telefon. Air mata yang mengalir semenjak tadi aku lap dengan lengan bajuku.

                 “Assalamualaikum ibu…” kataku setelah panggilan telefon diangkat ibu.
             “Wa’alaikumussalam Laila” Hatiku terus sebak mendengar suara ibu yang sungguh tabah menjaga aku selama ini.
            “Kenapa ni? Laila baik-baik saja kan” kata ibu dengan nada kerisauan tatkala aku tidak bersuara namun hanya menemaninya dengan tangisan.
              “Ibu… Laila dah buat dosa dekat ibu dan bapa…” luahku dengan tersekat-sekat diselangi tangisan. Ibu setia mendengar keluhan hatiku. Kedengaran suara bapa di sebelah ibu memberi nasihat terhadapku.

Ada satu mesej yang aku dapat daripada bapaku. Sungguh, ketika itu aku sedar, sebanyak mana kesalahan seorang anak, ibu bapa tetap menerima kekurangan anak mereka kerana anak adalah saham di akhirat bagi ibu bapa.

“Bapa tak marah dah, dulu pun ramai kawan bapa yang terjebak dengan cinta waktu belajar. Banyak yang kena keluar kolej sebab tak skor dalam peperiksaan. Ini semua kerja syaitan. Inilah permulaan hidup sendiri. Banyak lagi ujian yang perlu ditempuhi. Selagi kita berpegang pada tali Allah, selagi itu Allah akan bantu kita. In shaa Allah.”

Aku bersyukur ibu dan bapaku memaafkan aku. Mulai hari ini, aku akan lebih berhati-hati daripada terjerumus dengan tipu daya syaitan dan menguatkan keimananku seiring berputarnya waktu sehingga akhir hayatku. Dengan kehadiran sahabat-sahabat yang ingin bersama-sama menjadi baik, hati ini lebih kuat untuk terus beristiqamah mentaati perintahNya dan menjauhi laranganNya. In shaa Allah.

Friday, July 8, 2016

Pengalaman Setahun Sebagai Pelajar Bacelor Kejuruteraan Perisian (Software Engineering)

credit to Ng Leehui

Assalamualaikum dan salam sejahtera 
Kepada semua pembaca yang disayangi.

Alhamdulillah, setahun sudah berada di UPM sebagai pelajar Sains Komputer atau lebih tepat sebagai pelajar 'Software Engineering'.
Terus terang, saya mula dari bawah belajar 'Programming' dan kini dah sebati dalam hidup saya. Dan saya tengok banyak juga pelajar asasi yang ambil Sains Komputer walaupun mereka tidak pernah ambil 'Programming' sebelum ini. Malah, mereka semakin mahir dan pandai membuat 'coding' setelah setahun ambil kursus ni.

Jadi, tak mustahil untuk mencuba sesuatu yang baru dalam hidup ini. Yang penting ada minat, usaha, doa dan akhir sekali tawakkal.

Dan untuk pengetahuan semua, belajar 'programming' memerlukan fikiran logikal dan kemahiran mengatur strategi.

Ada pernah satu hari, saya ada terjumpa seorang kakak ni. Dia kritik pelajar sains komputer. Katanya, pelajar sains komputer ni kolot. Hidup dengan dunia sendiri. Bila stress, luahkan perasaan dengan buat perkara pelik. Dia kata semua ni sebab ada penulis ni buat cerita 18SX dalam novel. Oleh sebab dia ni berlatarkan dari sains komputer, habis semua pelajar sains komputer dipersalahkan. Maafkan saya kak, sedikit sebanyak kak dah buat hati saya terluka. Jangan salahkan subjek yang kami belajar ni. Subjek yang kami belajar ni juga satu sumber untuk kita semua maju ke hadapan. Jangan disebabkan seorang daripada pelajar Sains Komputer buat masalah terus semua dipersalahkan. Tak semua macam tu. Dan bagi penulis yang kak ni sebutkan, saya tahu mungkin karya awak 18SX tapi benda tu tak ada kena mengena pun dengan subjek yang kita ambil. Awak jadi penulis sebab memang diri awak yang ada bakat menulis. Dan saya 100% tidak menyalahkan awak. Cuma orang memandang serong sehingga sejarah hidup kita nak libatkan sekali.

Itu hanya selingan sebenarnya. Terus terang, perasaan yang sebenar jadi pelajar 'Software Engineering' ketika saya belajar semasa semester dua. Waktu tu, baru saya tahu secantik sesebuah nama kursus maka cantik juga pengalaman yang perlu ditempuhi. Tak senang ya. Minggu pertama dah cerita pasal projek. Setiap subjek pula tu. Bermula dengan subjek 'Networking', 'Programming', 'Software Engineering' dan subjek lain. Nak buat projek, kena ada kumpulan. Tak semua ahli yang mahir, memahami, dan bekerjasama. Perlu saling membantu dan saling menampung kelemahan masing-masing. Melalui projek inilah,  kami mengenali antara satu sama lain. Akhirnya, mengenali sifat kawan-kawan saya.

Terima kasih kepada semua 'classmate' saya. Mereka banyak mengajar saya erti persahabatan. Erti sebuah kehidupan dalam mencapai cita-cita kami semua iaitu menjadi 'Software Engineer' dan pekerjaan seumpamanya.
Terima kasih kepada semua pensyarah yang banyak luangkan masa untuk mengajar kami.
Terima kasih kepada keluarga yang memberikan motivasi dan dorongan kepada saya.

In shaa Allah, saya akan lebih bersemangat untuk tahun seterusnya sebagai pelajar Kejuruteraan Perisian di UPM.

About Me