Tuesday, November 10, 2015

Novel Sungguh, Tulus Menyayangimu 24












Novel: Sungguh, Tulus Menyayangimu
oleh: Nabihah Taquddin

Bab 24

Bunyi loceng memekik di waktu subuh membuat jiwa tidak tenteram untuk tidur. Ahmad Ilman terjaga dari tidur. Dia memberhentikan loceng telefonnya daripada terus berbunyi. Dia melihat di telefonnya ada pesanan yang belum dibaca. Dia menekan skrin untuk membaca pesanan itu. Pesanan daripada isteri tercinta. Hatinya tertarik untuk meneruskan pembacaan. Sekilas dia membaca pesanan itu. Hatinya tersentuh.

Assalamualaikum Abang, kenapa tak angkat fon? Abang sihat? Sayang sedihlah bila abang tak jawab fon dari sayang. Abang tak rindu sayang ke. Sayang rindu abang, kalau boleh nak teman abang dan balik sekarang. Tapi sekarang sayang tengah belajar. Walau abang jauh, sayang yakin kita boleh jaga cinta ini baik-baik.

            Sayang, maafkan abang, abang dah kotorkan cinta ini, desis hatinya. Dia bangun dari katil dan meregangkan sendi-sendinya yang lenguh. Usai mandi, dia bersiap-siap untuk ke pejabat. Hari ini merupakan hari pembentangan Projek Kinta yang menjadi projek penting tahunan. Dia sudah selesaikan segalanya.

            Sewaktu mesyuarat berlangsung, dia tidak dapat fokus terhadap pembentangan sehingga dia ditegur oleh bapa mentuanya. Namun, dia cepat-cepat menghilangkan khayalannya dan meneruskan mesyuarat setelah keluar bilik mesyuarat sebentar. Pada waktu zohor, dia menunaikan solat berjemaah di masjid berdekatan.

            “Assalamualaikum ustaz, boleh saya tanya sikit dekat ustaz?” Ahmad Ilman meyapa Ustaz Shah setelah selesai menunaikan solat.
            “Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh, in shaa Allah boleh, nak ni sape?”
            “Saya Ilman ustaz, saya ada masalah dan saya buntu sebab hal ni ada kena mengena dengan hati dan perasaan”
            “Ilman, setiap masalah itu ada penyelesaiannya, cakaplah apa masalahnya, in shaa Allah sedikit sebanyak ustaz boleh bantu kamu”
            “Ustaz, kalau boleh kita duduk dulu dekat kerusi tu”
            “Macam ni ustaz, saya menyesal sebab dah membenarkan seorang perempuan ajnabi masuk ke rumah saya, sedangkan dalam rumah tu hanya kami berdua”
            “Astaghfirullah al-‘adzim, perbuatan ini haram kerana Rasulullah bersabda, yang bermaksud ‘Jangan berdua-duaan perempuan dengan lelaki melainkan ditemani oleh mahramnya’, hadis riwayat Bukhari. Selain itu, sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud ‘Tidak bersunyian (berdua-duaan) seorang lelaki dan seorang wanita melainkan syaitan akan menjadi yang ketiga antara mereka, hadis riwayat at-Tirmizi.”

            “Apa yang buat saya lebih bersalah dengan isteri saya, saya nyaris melakukan zina terhadap perempuan ajnabi tu, tapi Alhamdulillah, Allah masih menyayangi saya, dia buka mata saya, dia buka hati saya sehingga saya tersedar atas perlakuan saya pada waktu tu, adakah saya patut beritahu isteri saya apa yang sudah saya lakukan sebab saya dah berjanji akan jujur dengannya, adakah isteri saya dapat memaafkan saya, ustaz?”

            “Alhamdulillah kamu sedar atas kesalahan kamu waktu tu, Allah mengharamkan kita mendekati zina, inikan pula berzina, Allah telah berfirman dalam surah Al-Isra’ ayat 32 yang bermaksud ‘Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk (yang membawa kerosakan)’, kamu segeralah bertaubat kepadaNya dengan taubat nasuha, sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 222 yang bermaksud ‘Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri’, malah dosa-dosa yang lalu akan berguguran dan menjadi seperti bayi yang baru dilahir, Allah juga mengharamkan kita membuka aib orang lain, apalagi membuka aib diri sendiri seperti hadis yang disampaikan oleh Abu Bakar r.a, riwayat Muslim dan Bukhari yang bermaksud ‘Sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya di hari kiamat’ , dalam masalah kamu ni, kamu kena simpan perkara ni walaupun dengan isteri sendiri, aib itu harus dijaga, ini bukan soal kejujuran tapi ni soal hukum, siapa kita nak melawannya”
            “Terima kasih atas nasihat ustaz”

            “Alhamdulillah Ilman, rajinkanlah diri hadir ke majlis-majlis agama supaya hati kamu lebih tenang dan dekatkanlah diri kepada Allah”

<<Bab 23

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me