Saturday, January 26, 2013

Bila Hati Suka 4

Novel : Bila Hati Suka 4
dari : nabihah
 



















Bab 4

Waktu berlalu meninggalkan kenangan zaman sekolah menengah, kini aku memasuki pusat institusi tinggi di UPM. Setelah mendapat keputusan yang membanggakan emak dan ayah, aku dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang meteorologi. Bidang yang sangat kuminati sejak berada di tingkatan 1. Akhirnya dapat juga mendapat tempat di IPTA. Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kepada Illahi. Esok merupakan hari pertama aku memasuki universiti, bagaimana agaknya ye? , hatiku berbisik. Tidak sabar Lia untuk mempelajari sesuatu yang baru. Kisah lamanya tetap dibawanya ke zaman universiti. Kisah cintanya terhadap Zarul yang belum tentu bertepuk kedua-dua belah tangan.

“Nama saya Nurshasha Liyana , you can call me Lia. Saya asal orang perak dan….saya akan mencapai mimpi saya menjadi ahli meteorologi,in shaa Allah, saya tahun satu di universiti ni.” Seraya dengan itu, tepukan gemuruh ditujukan kepada Lia semasa sesi ta’aruf dalam bilik kuliah. Ketika masa balik, ada dua tiga classmate yang berjumpa denganku. Mereka ingin berkenalan denganku. Alah , aku tak syak apa-apa pun, biasalah budak baru masuk. Aku tinggal di asrama yang disediakan oleh pihak U, satu bilik kongsi empat orang. Syoklah juga dapat kawan baru dan akan teman kita tidur, sembang sama-sama tapi mereka semua ambil course yang lain-lain, tak sama dengan Lia, tak bolehlah nak tiru.hehe..taktik kotor tapi taklah aku bukan begitu. Tapi, dalam sudut hatiku sungguh sayu bila first time berjauhan dengan keluargaku.

Hari Ahad tiada kelas yang perlu dihadiri, jadi keluarga aku pun datang menjenguk aku di sini. Gembiranya di hati dapat berjumpa dengan emak dan ayah, lagipun aku anak tunggal dalam keluarga ni. Mereka memang mengharapkan aku buat yang terbaik dan semua yang aku perlukan semuanya diberikan kepada aku. Motor, laptop, internet broadband, semualah supaya aku mudah untuk belajar. Keluargaku sempat bertanyakan pelajaran aku di sini. Aku jawab ok je, tapi kadang-kadang tu stress sebab semua buku dalam ayat mat salleh, bahasa inggerislah katakan.

Ketika aku melalui tasik yang tersergam indah depan mataku, Aren menghampiriku. “Hai Lia! Petang ni ada kelas tak? Jom kita pergi ke library sama-sama, saya tak da temanlah..” aku fikir sejenak sebelum mengatakan kata putus kepada classmate ku seorang ni.”sorrylah Aren, Lia xda mood la nak pergi library.” Aren merenungku lama. “kalau begitu, apa kata pergi taman bunga, kita jalan-jalan, macam mana, boleh?” dah lama juga aku tak lihat bunga-bunga yang berwarna-warni di rumahku.”okay juga tu, boleh,boleh, kita jumpa nanti lepas asar ye lebih kurang pukul 5 petang ye”aren pun menganguk-anguk kepalanya tanda setuju.

0 comments:

Post a Comment

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me