Friday, January 9, 2015

Novel Sungguh, Tulus Menyayangimu 20





















Novel : Sungguh, Tulus Menyayangimu

oleh: Nabihah Taquddin


Bab 20

            Awan berkepul-kepul dihembus lembut bayu di pagi hari. Hari yang begitu cerah ditemani kicauan burung yang harmoni bunyinya. Sesekali diselangi bunyi gagak hitam yang mencari mangsa kedengaran. Cantik sungguh ciptaan Tuhan menemani manusia di muka bumi. Walaupun Nura Afyna jauh daripada suaminya, alam semesta sentiasa menemaninya di saat kesepian memeluk relung hatinya. Hari minggu tidak akan sesekali Nura Afyna lalui begitu sahaja tanpa perkara-perkara yang berfaedah. Dia bercadang untuk mengulangkaji pelajaran di perpustakaan bersama Athirah. Athirah juga mempunyai rancangan yang sama. Dia berjalan kaki untuk ke sana. Walaupun jarak ke sana agak jauh, namun bagi pelajar di sini, perkara itu sesuatu yang biasa kerana telah diterapkan dalam diri masing-masing semasa awal perkenalan untuk menjaga alam semula jadi. Lebih-lebih lagi bagi pelajar pertanian sepertinya yang amat menyayangi alam semula jadi.

            Semenjak hari pertama dia mendaftarkan diri sebagai pelajar asasi, dia telah berjanji kepada dirinya. Dia akan buktikan kepada semua yang dia mampu menamatkan pengajiannya di sini dengan cemerlang. Dia juga mahu Ahmad Ilman melihat kesungguhannya untuk belajar. Demi sebuah kebahagiaan dia sanggup berjauhan dengan suaminya. Setibanya di perpustakaan, mereka mendaftarkan diri di kaunter untuk menjadi mengaktifkan kad ahli perpustakaan. Mereka melihat keadaan sekeliling untuk mencari meja kosong. Apabila telah menemui meja yang sesuai untuk belajar, mereka terus meletakkan barang. Mereka pergi ke rak buku yang tersusun rapi. Perpustakaan itu jauh lebih besar berbanding di sekolahnya. Ruangnya tidak terbatas. Semua bidang ada bukunya mengikut rak-rak yang disediakan. Jadi mudah sahaja untuk mendapatkan maklumat dan buku penterjemahan yang diingini. Athirah pergi ke rak 54 sementara Nura Afyna ke rak 48. Setelah itu, mereka kembali ke meja bersama-sama buku yang tebal di tangan.

            Suasananya begitu menyenangkan. Kelihatan semua yang datang ke perpustakaan bertungkus lumus belajar tanpa berbicara kosong. Perbincangan mereka adalah perbincangan ilmiah. Athirah dan Nura Afyna merupakan penuntut asasi sains pertanian walaupun berbeza kumpulan. Mereka mudah berkawan dan belajar bersama-sama.
                        “Fyna, sebenarnya aku ada soalan nak tanya ni” kata Athirah.
                        “Apa dia?”
                        “Kau asal dari Perak kan? Area mana ya?”
                        “Rumah aku area Ipoh, kenapa tanya?”
                        “Bukan apa Fyna, kalau aku nak balik rumah, boleh tak aku tumpang ikut kau?”
                        “Ikut aku? Boleh..boleh.. apa salahnya”
                        “Satu lagi, tu cincin apa?”
                        “Cincin nikah aku”
                        “Nikah? Biar betul kau ni?”
                        “Kau tak percaya? Alah.. kau ni, aku bergurau je” kata Nura Afyna sambil menghela nafasnya dengan perlahan.
                        “Ish.. kau ni.. ingatkan betul-betul”

            Perbualan mereka mendapat perhatian daripada pustakawan. Pustakawan mendekati mereka sambil jari telunjuknya diletakkan di atas bibirnya. Tanda senyap daripadanya kepada mereka. Mereka hanya tersenyum dan kembali belajar. Sepanjang sesi ulangkaji, tiada sesiapa yang mengganggu mereka. Sehingga waktu matahari betul-betul di atas kepala, mereka belajar di perpustakaan. Mereka pergi ke kafe untuk menjamu selera. Di kafe, Nura Afyna terserempak dengan Hazmi. Hazmi mendekatinya setelah menyuruh Nura Afyna berhenti.
                        “Assalamualaikum Fyna, boleh saya makan dengan awak?”
                        “Wa’alaikumussalam…boleh tapi bukan berdua ye, kawan Fyna ada sekali”
                        “It’s okay, asalkan dapat makan dengan awak”

            Kenapa dia sopan semacam, siap panggil saya dan awak?, keluh hatinya. Dia membeli nasi lauk ayam goreng dan air teh limau. Dia pergi ke tempat duduk dan melihat Athirah tiada di situ.
                       “Mana Athirah? Kau halau dia ke?”
                       “Eh mana ada Fyna, dia tengah beratur tu” Hazmi mengalihkan pandangan ke arah Athirah.
                       “Huh, ingatkan kau…”
                       “Aku apa?” pantas Hazmi menjawab.
                       “Oh… pandai pun ber’aku’..”
                       “Memanglah..geli aku ber’awak’ dengan kau”
                        “Kenapa kacau aku? Bukan kau banyak kawan ke?” sergah Nura Afyna.
                    “Kau tahu kan status aku, atau kau pura-pura tak tahu?” sambungnya setelah Hazmi tidak menjawab soalannya.
                         “Fyna, suami kau jauh tahu tak, siapa nak teman kau dekat sini?”
                         “Aku ada kawan, kau tak payah kisahkan aku, tahulah aku jaga diri”
                        “Fyna, seronok berborak!” suara Athirah meleraikan ketegangan yang berlaku.
                        “Athirah, ni Hazmi, kawan lama, dia fast track”
                        “Oh, takpe ke aku kacau korang?”
                         “Eh… takpe” Hazmi berlagak baik di hadapan Athirah.

<<Bab 19

2 comments:

  1. hebat tp mcm byk meleret kne tambah bende menarik lagi..btw hebat sgt. keep it up!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. meleret ye, ok, saya akan perbaikinya lg. trima kasih bg komen yg membangun

      Delete

Komen daripada pembaca amat dialukan-alukan.
Sebutir kata yang dihasilkan boleh mengubah seseorang kepada yang lebih baik.

About Me